W połowie roku zostanie oddany do użytku nowy wiadukt drogowy w Ciężkowicach nad linią kolejową Katowice – Kraków. Budowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, konstrukcja powstaje po to, by nie kolidowały więcej ze sobą ruch samochodowy z przejazdem pociągów. Budowa ciężkowickiego wiaduktu jest częścią programu modernizacji linii kolejowej E 30, prowadzonej m.in. na jaworznickim odcinku.

Drogowo-kolejowe przedsięwzięcie w Ciężkowicach jest już mocno zaawansowane. – Konstrukcja jest już zbudowana. Obecnie prowadzone są prace związane z budową nawierzchni i dróg dojazdowych do wiaduktu, budową kanalizacji i odwodnienia, montowane jest wyposażenie, m.in. oświetlenie – wylicza Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. – 70-metrowy obiekt, z chodnikami i wydzielonymi ścieżkami rowerowymi, zastąpi przejazd w ciągu ul. Ciężkowickiej. Nowy obiekt zwiększy bezpieczeństwo, usprawni komunikację drogową i skróci czas przejazdu na drugą stronę miasta. Poprawiona zostanie dostępność do kolei – podkreśla.

Wiadukt został zbudowany dokładnie nad przystankiem kolejowym Jaworzno-Ciężkowice, gdzie zatrzymują się pociągi jadące w stronę Szczakowej i Krakowa. Na perony będzie można dostać się schodami i windami.

– Przed wiaduktem, na drogach najazdowych, zostaną wybudowane przystanki autobusowe, dzięki czemu podróżni będą mogli wygodnie przesiąść się z komunikacji miejskiej do pociągu – zaznacza Katarzyna Głowacka. – Przewidywany termin oddania wiaduktu do użytkowania to połowa 2023 roku – dodaje.

Celem tej szeroko zakrojonej inwestycji jest zwiększenie bezpieczeństwa. W tym zakresie PKP PLK likwiduje przejazdy kolejowo-drogowe i buduje skrzyżowania bezkolizyjne na linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny, między stacją w Szczakowej a Krakowem. W Jaworznie powstał już m.in. wiadukt drogowy w ciągu ulicy Bukowskiej w Szczakowej.

Teraz powstaje podobny obiekt w Ciężkowicach. Jego włączenie do ruchu samochodowego będzie sporym ułatwieniem dla kierowców, którzy obecnie, z uwagi na wzmożony ruch pociągów, nieraz muszą czekać przed opuszczonymi rogatkami przed przejazdem kolejowym. – Cieszę się na otwarcie wiaduktu drogowego, ponieważ częste oczekiwanie na przejazd pociągu jest uciążliwe. Nie mogę się też doczekać zakończenia prac drogowych w tamtym miejscu, ponieważ budowa ronda w ciągu ul. Ciężkowickiej też sprawia trudności kierowcom. Obowiązuje ruch wahadłowy. Od kilku miesięcy czekamy więc nie tylko na pociąg, ale też na światłach – stwierdza, mieszkający w Ciężkowicach, Damian Wiernek.

Zgadza się z nim także, Michał Jopek. – Jeżdżę dużo po Jaworznie, też do Ciężkowic. Miałem okazję czekać, aż przejedzie pociąg. Otwarcie wiaduktu skróci czas dojazdu – przyznaje Michał Jopek, kierowca z Jaworzna. – Popieram takie inwestycje, jak wiadukt w Ciężkowicach czy estakada w Byczynie, które ułatwią kierowcom życie. To o wiele lepsze rozwiązanie niż budowa wszędzie rond i buspasów, co ma miejsce np. w Sosnowcu – dodaje.

Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe, projekt likwidacji kolizyjnych przejazdów jest częścią większego przedsięwzięcia, którym jest modernizacja linii kolejowej E-30 na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków. Koszt jej realizacji to ponad 54 mln zł. Projekt został dofinansowany z funduszy unijnych i i powstaje we współpracy z miastem Jaworzno. W spotkaniu pod koniec 2021 roku, związanym z przekazaniem terenu pod budowę wiaduktu drogowego w Ciężkowicach, wzięli udział przedstawiciele Urzędu Miejskiego, Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów oraz Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Tak prezentuje się nowo zbudowany wiadukt drogowy w Ciężkowicach
| fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Zobacz także: