Kolejny ważny krok na drodze do utworzenia Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Sejmowa Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa pozytywnie zaopiniowała wniosek Ministra Klimatu i Środowiska o dokonanie zamiany nieruchomości Skarbu Państwa, pozostających w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe na nieruchomości stanowiące własność Jaworzna. – Nie zwalniamy tempa przy tworzeniu dużej strefy przemysłowej, której kotwicą inwestycyjną ma być fabryka polskich samochodów elektrycznych Izera – podkreśla Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

To ważne i bardzo dobre wiadomości dla jaworznian. Utworzenie i zagospodarowanie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego związane jest z utworzeniem tam około 12 tysięcy nowych miejsc pracy. Specjaliści szacują, że na terenie JOG realizowane mogą być inwestycje o wartości nawet 10 mld zł z branży wysokich technologii, elektromobilności, inwestycje w ramach innowacyjnej technologii wodorowej, lotnictwa, motoryzacji oraz przemysłu tworzyw sztucznych. To tutaj realizowana ma być strategiczna inwestycja, czyli polski samochód elektryczny Izera. Takie zmiany doprowadzą do bardzo korzystnej dywersyfikacji struktury gospodarczej miasta i regionu, i pozwolą złagodzić skutki transformacji energetycznej.

Przy tworzeniu Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego z naszym miastem współpracuje Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Utworzenie JOG to strategiczny projekt również dla KSSE. – Jaworznicki Obszar Gospodarczy jako teren pogórniczy posiada ogromny potencjał do zagospodarowania. Zależy nam na tworzeniu nowych obszarów dla inwestycji zaawansowanych technologicznie, które są niezwykle ważne w kontekście transformacji energetycznej i węglowej – komentuje dr Janusz Michałek, prezes KSSE.

Sporo dzieje się też w kwestii doprowadzenia do produkcji polskich elektryków. ElectroMobility Poland wybrała już inwestora zastępczego i planistę fabryki Izery. Mimo wcześniejszych obietnic spółka nie poda jeszcze informacji na temat dostawcy platformy, na której powstanie pierwszy polski samochód elektryczny Izera.

Prace zmierzające do wybudowania i odbioru zakładu prowadzić będzie inwestor zastępczy – PROCHEM S.A. Umowa ze spółką obejmuje m.in. opracowanie projektu budowlanego i przeprowadzenie procesu przetargowego na wybór generalnych wykonawców zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Na inwestorze zastępczym spocznie także obowiązek uzyskania pozwolenia na budowę oraz zadbanie o terminowe i jakościowe zakończenie prac zarówno budowlanych, jak i odbiorowych. Firma Dürr Systems AG zaprojektuje linie produkcyjne. Opracuje też koncepcję procesu produkcyjnego dla spawalni, lakierni i montażu oraz wytyczne do projektu budowlanego. Odpowiadać będzie również za cały wewnętrzny proces logistyczny zakładu i  schematy funkcjonalne dla procesu lakierniczego z systemami oczyszczania powietrza.

ElectroMobility Poland wciąż wybiera dostawcę płyty podłogowej, rozbudowanej o najważniejsze układy oraz tzw. architekturę elektryczną. – Platforma to główna część składowa auta elektrycznego, ale są też komponenty, m.in. karoseria, hamulce, które jest w stanie dostarczyć polski przemysł – przekonuje Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Rozmowy i negocjacje przedłużają się, bo dotyczą kluczowej części projektu. – Nie możemy jeszcze zdradzić szczegółów, ponieważ wciąż trwają negocjacje z partnerem technologicznym w sprawie pakietu umów. Rozmowy dotyczą także współdzielenia łańcucha dostawców – tłumaczy Paweł Tomaszek, dyrektor ds. komunikacji i rozwoju biznesu ElectroMobility Poland. Spółka zapewnia jednak, że do końca 2024 roku zakład będzie gotowy.

Grażyna Dębała,
Natalia Czeleń

Izera może być produkowana na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego | fot. Natalia Czeleń

Zobacz także: