PKM Jaworzno rozpoczęło testy najnowszego autobusu firmy Solaris Bus&Coach, zasilanego wodorem. Wóz Urbino 12 hydrogen zaczął pracę w zajezdni jaworznickiego przewoźnika w środę, 2 marca. Intensywne testowanie pojazdu potrwa do końca bieżącego miesiąca. „Wodorobus” będzie obsługiwać m. in. najbardziej obciążone linie miejskie w Jaworznie, przede wszystkim te o numerach 303 i 307. Testy najnowszej technologii zasilania pojazdów komunikacji miejskiej odbywają się w Jaworznie, dzięki skutecznej współpracy z wiodącym producentem autobusów firmą Solaris i dostawcą wodoru firmą Air Products.

– Przedsięwzięcie ma na celu wskazanie faktycznego zużycia wodoru w warunkach intensywnej eksploatacji z pasażerami oraz oszacowanie częstotliwości i czasu tankowania. Sprawdzone zostanie także zachowanie pojazdu w warunkach niskiej temperatury, poniżej 0 stopni Celsjusza. Testy wskażą, czy technologia ta może zostać w przyszłości zastosowana jako kolejny etap rozwoju w pełni ekologicznego transportu publicznego – tłumaczy Adrian Słupski z PKM Jaworzno.

„Wodorobus”, podobnie jak elektrobusy, zasilany jest energią elektryczną, z tą różnicą, że prąd wytwarza się w nim właśnie dzięki zastosowaniu wodoru. Nie wytwarza spalin, tylko ciepło i parę. Wodór przepływa z butli, umieszczonych na dachu , do ogniw paliwowych, w których wytwarzana jest energia elektryczna, napędzająca pojazd. Wóz jest w stanie przejechać po jednym, pełnym tankowaniu nawet 350 km, jednocześnie ogrzewając też swoje wnętrze wytwarzanym przez niego ciepłem. A jeśli skończy się paliwo, pojazd ma w zapasie baterię typu Solaris High Power.

Urbino 12 hydrogen przyjechał do Jaworzna już po raz drugi. W ubiegłym roku odbyła się w naszym mieście jego prezentacja.

W pierwszym dniu testów wzięli udział zaproszeni goście. Wśród nich był m.in. Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, i przedstawiciele Solaris Bus&Coach oraz Air Products. Jaworznicki prezydent zatankował bak autobusu do pełna. Na terenie zajezdni PKM-u jest bowiem specjalny dystrybutor. – Zależy nam, aby Jaworzno było postrzegane jako miejsce wspierające nowe technologie, otwarte na inwestorów i nowych mieszkańców. Sprawny transport publiczny to jeden z najważniejszych aspektów funkcjonowania organizmu miejskiego – przyznał jaworznicki prezydent. – Regularnie prowadzone badania opinii publicznej wskazują, że mieszkańcy doceniają wysoką jakość świadczonych usług – podkreślił.

Autobus wodorowy to kolejny wóz nowej generacji, który pojawił się w naszym mieście. Jaworzno było pierwszą miejscowością w Polsce, w której, w 2015 roku, zaczął kursować autobus elektryczny. Obecnie elektrobusy stanowią większość jaworznickiej floty. Jest ich 44, a ma być ich w tym roku w sumie 50. Sześć ostatnich elektryków przyjedzie do Jaworzna w czerwcu.
– Pierwszy autobus elektryczny w naszym przedsiębiorstwie ma już 7 lat. Nieustannie musimy pamiętać o odnawianiu floty pojazdów i szukamy najbardziej efektywnych technologii. Liczymy, że zebrane podczas testów doświadczenia umożliwią nam skuteczną aplikację o zewnętrzne środki na dalszą modernizację taboru. W niedalekiej przyszłości jako pierwsi będziemy mogli podać datę zaprzestania obsługi tak dużego miasta jak Jaworzno autobusami spalinowymi – mówi Zbigniew Nosal, prezes PKM Jaworzno.

Na razie przewoźnik planuje dużą marginalizację spalinówek. Będą one jeździć przede wszystkim w godzinach szczytu i stanowić rezerwę, na wypadek awarii któregoś z elektrobusów.
Elektrobusy i „wodorobus” to jednak niejedyne nowoczesne pojazdy w Jaworznie. W ubiegłym roku w naszym mieście testowany był też busik, który jeździ bez kierowcy. Testy autonomicznego pojazdu przeprowadzali na terenie zajezdni autobusowej eksperci z firmy Autonomus System. Autobus jeździł po zaprogramowanej trasie, dzięki bogatemu systemowi urządzeń, na który składają się kamery, radary i czujniki. Sensory takiego wozu są tak czułe, że mogą wykryć najmniejszy ruch, np. na przejściu dla pieszych, co powoduje zatrzymanie pojazdu. Niewykluczone, że autonomiczny pojazd zostanie zaprezentowany na rynku motoryzacyjnym jeszcze w tym roku.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Autobus nie wytwarza spalin, tylko ciepło i parę wodną | fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Zobacz także: