W najbliższy piątek, 16 czerwca, od godz. 15 strażnicy miejscy znów będą znakować jednoślady mieszkańców Jaworzna w ramach akcji „Nie daj szansy złodziejowi – oznakuj swój rower”. Tym razem funkcjonariusze będą czekać na rowerzystów do godz. 19 przy Szkole Podstawowej nr 15 na Podłężu.

Akcja, prowadzona przez Komendę Miejską Policji i Straż Miejską w Jaworznie polega na grawerowaniu indywidualnych kodów na ramach rowerowych mikroudarową technologią do grawerowania. Dodatkowo na każdym rowerze jest przyklejana specjalna naklejka, która informuje o grawerze. Cykliści otrzymują też kartę potwierdzającą oznakowanie roweru. Z kolei numer grawera trafia do specjalnej bazy danych.

Tego typu grawer działa na złodziei odstraszająco. Jeśli już jednoślad zostanie skradziony, to nie będzie rabusiom łatwo go odsprzedać, ponieważ na podstawie widniejącego na ramie kodu będzie można sprawdzić, do kogo należy pojazd i czy znajduje się na liście skradzionych rowerów.

W tym roku akcja miała już kilka odsłon. Pierwsza odbyła się przed Halą Widowiskowo-Sportową 15 kwietnia. Kolejne miały miejsce 12 maja przy Szkole Podstawowej nr 1, 21 maja w parku na Podłężu w ramach Święta Rodziny, 26 maja przy Szkole Podstawowej nr 10 i 4 czerwca na Rynku w ramach Dnia Dziecka.

Jak podkreślają organizatorzy – znakować można tylko rowery. Hulajnogi nie będą brane pod uwagę. By oznakować rower, należy okazać dowód osobisty i, jeśli to możliwe, dowód zakupu lub kartę gwarancyjną jednośladu. – Warto także pamiętać, aby rower spełniał wymagania dopuszczające go do ruchu. Powinien być wyposażony z przodu w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, z tyłu w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, w co najmniej jeden sprawnie działający hamulec oraz w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy – podkreślają jaworzniccy strażnicy miejscy.

AZ-H

Znakowanie polega na wygrawerowaniu specjalnego kodu
| fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Zobacz także: