Ekoosiedle, ekoszklarnia, domowa elektrownia wytwarzająca prąd z bieżącej wody. Te i wiele innych projektów związanych z odnawialnymi źródłami energii, stworzyli uczniowie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w ramach konkursu „OZE – energetyka przyszłości”. Ekorywalizacja, zorganizowana przez TAURON Wytwarzanie SA we współpracy z jaworznicką szkołą, miała swój finał 1 czerwca.

– W konkursie mogli wziąć udział uczniowie z klas patronackich spółek TAURON Wytwarzanie SA i TAURON Wydobycie SA. Takie klasy są właśnie w CKZiU. Młodzież kształci się w nich w zawodach technik automatyk, technik elektryk, technik mechatronik i technik programista – wylicza Patrycja Hamera z Grupy TAURON. – Konkurs składał się z dwóch etapów. W pierwszym uczniowie mieli za zadanie przygotować koncepcję projektu i przedstawić ją jury. Do ostatecznej walki o prym komisja konkursowa zakwalifikowała pięć najlepszych projektów. W finale zadaniem młodzieży było stworzenie modelu 3D, przedstawiającego energetykę przyszłości – dodaje.

Zespoły były 3-5 osobowe. Każdy, który zakwalifikował się do finału, otrzymał pakiety startowe, złożone z wyznaczonych podzespołów. Wśród nich były panel fotowoltaiczny, akumulator do magazynowania energii, diody LED, 2 wentylatory komputerowe, przewody łączeniowe i złączki, 10 sztuk minilatarek z panelem fotowoltaicznym, ogniwo Peltiera, 2 radiatory, grzałka 20W, moduł Arduino i sterownik.

Wygrał projekt ekoosiedla, stworzony przez Szymona Cichonia, Joannę Golonek, Jakuba Kępkę i Łukasza Dyma. Na drugiej pozycji uplasowali się Aleksandra Przełożny, Kacper Wrona i Jakub Taborski z projektem pn. „Solar Forecast”. Trzecie miejsce zajęli Wojciech Celej, Jakub Uroda, Kacper Banasik, autorzy projektu świateł włączanych przez czujnik przerywania wiązki (zyskali też nagrodę publiczności). Czwarte miejsce przypadło projektowi ekoszklarni, którego pomysłodawcą byli Konrad Stróżyński, Grzegorz Woliński i Hubert Głownia. Piątą pozycję zajęli Piotr Kwaśniowski, Dominik Palka, Maciej Mikulski, Jakub Kozik, Aleksander Drąg ze swoim Hydro Sparkiem.

Cóż to takiego? – Stworzyliśmy urządzenie, które produkuje prąd, dzięki przepływowi wody przez domowy kran, gdy domownik podlewa kwiatki, kąpie się czy myje naczynia. Wystarczy zamontować gdzieś w obwodzie wody specjalną turbinkę, dzięki której jesteśmy w stanie zasilić nasz Hydro Spark. To właśnie to urządzenie produkuje energię elektryczną, którą można naładować np. baterię w telefonie czy tablecie – tłumaczą.

Laureaci otrzymali super nagrody. Zwycięzców nagrodzono 5 tys. zł. Laureaci 2. miejsca zyskali 3 tys. zł, a trzeciego 2 tys. zł. Zespoły, które zajęły 4. i 5. miejsce, otrzymały nagrody rzeczowe.

Poza konkursem, swoje wynalazki zaprezentowali też inni uczniowie CKZiU. Na przykład Sebastian Sojka i Tomasz Filary zbudowali specjalny układ złożony z siłowników, zaworów pneumatycznych, różnych zaworów pomocniczych. – Cały układ nie jest zaprojektowany w jakimś konkretnym celu, ale może przydać się w przemyśle do tworzenia linii produkcyjnych czy konkretnych części samochodowych – przyznaje Sebastian Sojka. – Stworzyliśmy go w 3-4 godziny lekcyjne, łącznie z napisaniem odpowiedniego programu – dodaje.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Wśród 5 najlepszych projektów znalazł się ten pn. Hydro Spark, autorstwa Piotra Kwaśniowskiego, Dominika Palki, Macieja Mikulskiego, Jakuba Kozika i Aleksandra Drąga
| fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Zobacz także: