Mechanika Roll and Write polega, jak sama nazwa wskazuje, na przerzuceniu kośćmi i zapisaniu otrzymanego wyniku na arkuszu, będącym głównym elementem gry. Nie inaczej wygląda to w przypadku najnowszej gry francuskiego studia brodaczy – Lumberjacks. Trek 12 – Himalaje jest nieskomplikowanym tytułem, przy którym miło można spędzić wiele godzin, zdobywając szczyty, gwiazdki reputacji czy kolejne rekordy, a wszystko w towarzystwie liczącym do 50 osób lub… w swojej samotni.

Trek 12, który ukazał się na polskim rynku w drugiej połowie października za sprawą wydawnictwa Rebel, posiada trzy tryby rozgrywki: szybko na szczyt, ekspedycja oraz wariant solo. Do każdego ze wspomnianych trybów dołączone są osobne instrukcje w formie poradników. Oprócz tego w niewielkim pudełku znajdują się m.in. trzy arkusze tras górskich: Dunai, Kagkot i Dhaulagiri, kości, karty asysty oraz sześć kopert wyzwań. Każda z tych kopert posiada nadruk z wymaganymi do spełnienia warunkami, niezbędnymi do ich otwarcia.

Celem gracza w Trek 12 – Himalaje jest zdobycie jak największej liczby punktów poprzez sprytne rozmieszczenie rezultatów otrzymanych na skutek rzutów kośćmi. Polega to na tym, że gracz rzuca dwiema kośćmi i wybiera jeden z pięciu rezultatów: dodaje wartości do siebie, odejmuje wartości od siebie, mnoży wartości oraz zachowuje tylko najwyższą lub najniższą wartość jednej z kości. Każdy z pięciu rezultatów może wybrać tylko cztery razy, co odnotowywane jest na arkuszu z trasą górską. Otrzymaną w ten sposób liczbę, przy czym nie może ona być ujemna, gracz wpisuje w jedno z pól na arkuszu. Kolejną liczbę musi wpisać w sąsiadujące pole. W ten sposób powstają szeregi oraz obszary, za które gracz otrzymuje punkty pod koniec rozgrywki. Za pola, które nie mają połączenia ani z szeregiem, ani nie stanowią części obszaru, gracz otrzymuje punkty karne. W trybie ekspedycji punkty przyznawane są dodatkowo za niewykorzystane karty asyst.

Autorzy, Bruno Cathala i Corentin Lebrat, sugerują rozpoczęcie rozgrywki od pierwszego trybu, w którym wybieramy interesującą nas trasę górską – najlepszą, a zatem najłatwiejszą na start jest trasa Dunai. W przypadku ekspedycji gracze pokonują trasy jedna po drugiej, zdobywając gwiazdki reputacji, wskazujące zwycięzcę całej rozgrywki.

Trek 12 – Himalaje to nie tylko wciągająca rozgrywka, ale również przyjemne dla oka ilustracje i portrety postaci autorstwa Jonathana Aucomte i Oliviera Derouetteau. Elementy są bardzo dobrze wykonane. Mnie osobiście spodobały się kości, które pomimo iż są standardowymi, to jednak zarówno w dotyku, jak i w wyglądzie wyróżniają się na tle innych K6.

Jedyny minus przy grach typu roll and write to fakt, że pewnego dnia wszystkie arkusze zostaną zapisane, o ile wcześniej nie były skserowane lub zeskanowane, ale przy takiej cenie i tylu godzinach zabawy to nie stanowi większego problemu.

Radosław Kałuża, HKG Gildia

Zobacz także: