Kostium filmowy jest jednym z ważniejszych elementów składowych filmu. Dzięki kostiumom, jako widzowie możemy zorientować się, jakiej epoki dotyczy obraz lub jakiego jest gatunku np. film płaszcza i szpady, western, kryminał noir. Kostium ma też wpływ na atmosferę i wzmacnia przekaz, szczególnie ten niewerbalny. To medium pozwalające aktorom na wcielenie się w rolę, pomocne w przeobrażeniu się w granego bohatera. Kostium jest kreacją, a nie prostym odtworzeniem prawdy historycznej.

Praca kostiumografa jest niezwykle istotna i drobiazgowa. Wymaga wnikliwego reaserchu i wielogodzinnej pracy nad detalami. Ponieważ kamera potrafi wychwycić wszystko. Szczególnie w bliskim planie. Gdy budżet filmu na to pozwala, kostiumy szyte są na miarę nie tylko dla aktorów, ale i statystów. Za kostiumografem stoi często wyższe wykształcenie zawodowe, a takie kierunki są dostępne na wielu uczelniach artystycznych. Praca na planie nagradzana jest co roku filmowym Oscarem.

Wybraliśmy dla Was

Maria Antonina, reż. Sofia Coppola. Nie tylko wymiar fabularny czy inne elementy struktury tego filmu zachwycają. Niesamowite wrażenie robią nagrodzone Oscarem, spektakularne kostiumy autorstwa Włoszki Mileny Canonero. Świadczą nie tylko o przepychu, ale i dekadencji epoki. Uzupełnione charakteryzacją i scenografią tworzą spójną całość.

Inne realizacje tej kostiumografki to min.: Rydwany ognia, reż. Hugh Hudson – Wieka Brytania 1981 (Oscar za kostiumy), Bary Lyndon, reż. Stanley Kubrick USA 1975 (Oscar za kostiumy), Grand Budapest Hotel, reż. Wes Anderson – USA 2014 (Oscar za kostiumy), Pożegnanie z Afryką, reż. Sydney Pollack – USA 1985 (nominacja do Oscara), Dick Tracy, reż. Warren Beatty – USA 1990(nominacja do Oscara).

Małe kobietki, reż. Greta Gerwig. Najnowsza ekranizacja powieści Louisy May Alcott. W warstwie kostiumograficznej Jacqueline Durran nadała świeżości i lekkości ubraniom z okresu wojny secesyjnej i dostała za to Oscara. Kolory, deseń, krój i forma nieustannie przykuwają uwagę widza, a detale dopełniają całość.

Warto też obejrzeć:

Pan Turner, reż. Mike Leigh, Wielka Brytania 2014;
Anna Karenina, reż. Joe Wright, Wielka Brytania 2012;
Duma i uprzedzenie, reż. Joe Wright, Wielka Brytania 2005;
Vera Drake, reż. Mike Leigh, Wielka Brytania 2004;
Mój Nikifor, reż. Krzysztof Krauze – Polska 2004;
300 mil do nieba, reż. Maciej Dejczer – Polska 1989;
Miasto 44, reż. Jan Komasa – Polska 2014.

Tekst: Katarzyna Pokuta