Zastanawialiście się kiedyś, jak to jest przenieść się do innego świata? Trafić do odmiennej od naszej rzeczywistości? Wchodzicie do długiego korytarza pełnego drzwi – drzwi po prawej mogą was zabrać do świata przepełnionego magią, drzwi po lewej na stację kosmiczną w odległej galaktyce. Na tym jednak nie koniec. Za kolejnymi drzwiami świat pomykających przyjaznych kucyków, kolejne drzwi to z kolei bandycko-kryminalny półświatek blokowisk futurystycznej federacji, tuż obok długie macki i dziwna zielonkawa poświata… Robi się ciekawie, a tu korytarz ciągnie się i ciągnie – witajcie w świecie gier fabularnych.

Gra fabularna (RPG), czyli role-playing game potocznie zwana również grą wyobraźni lub erpegiem, to nic innego jak gra, w której gracze wcielają się w stworzone, zwykle przez siebie, postacie i przeżywają wspaniałe przygody z pomocą narratora, czyli mistrza gry. Oczywiście nie wszystko co w danej chwili wymyślą sobie uczestnicy, zostaje od razu wcielone w życie – tutaj pojawiają się zazwyczaj kostki i różnego rodzaju testy, nad którymi czuwa wspomniany mistrz gry.

Na rynku dostępnych jest wiele podręczników – drzwi do innych światów, a za jednymi z nich znajduje się blokowisko Neosibirska. To tutaj gracze mogą zagłębić się w świat wykreowany przez Michała Gołkowskiego, autora SibirPunka, świat, który czerpie po części z lat 90., a po części z przyszłości, w której wszczepy i cybernetyka poszły „lekko” do przodu. Co zatem znajdziemy w podręczniku do tej dystopijnej przyszłości?

Sam podręcznik został wydany bardzo starannie – twarda oprawa i 300 stron z informacjami na temat m.in. tworzenia bohatera, zasad walki czy świata gry. Warto podkreślić, że praktycznie każda strona ocieka klimatem. Co chwila trafiamy na ilustracje pokazujące mieszkańców i miejsca Neosibirska, znajdziemy tu również mapę, karty postaci, masę tabelek i… mikrosłowniczek słówek, wyrażeń i przysłów rosyjskiego słownictwa. Podręcznik podzielony został na trzynaście rozdziałów. Mamy tutaj coś dla graczy i przede wszystkim dla mistrza gry. Dowiemy się, jak toczyć walki, co to jest strumień i zgłębimy kompendium świata. W podręczniku znajdziemy także przykładową rozgrywkę i scenariusz autorstwa Michała Gołkowskiego.
Co dodatkowo wyróżnia według mnie SibirPunk na tle innych epregów? Otóż najczęściej w tego typu grach, kiedy będziemy chcieli wykonać jakąś akcję, której powodzenie nie jest pewne, mistrz gry zarządza przeprowadzenie testu. Zwykle używamy wtedy zestawu kości – tutaj jednak gracze rzucają samymi standardowymi K6, a raczej określoną ich pulę, a poziom trudności testu określa liczbę sukcesów, jakie trzeba uzyskać z tych kości – notabene nasze umiejętności, cechy i współczynniki określają od jakiej liczby liczone są sukcesy. Na rynku poza głównym podręcznikiem, którego dystrybutorem jest Rebel, dostępny jest również ekran mistrza gry, który zawiera szereg niezbędnych informacji dla prowadzącego sesję narratora.

Na początku wspominałem o długim korytarzu pełnym drzwi, które są różnymi systemami RPG. A co, gdyby cały korytarz był właśnie takim systemem? Ponadto gracze sami mogliby wstawiać swoje „drzwi”, które idealnie wpasują się pod względem mechaniki? Takim „korytarzem” jest Genesys wydany w kraju przez gdańskie wydawnictwo Rebel.

Genesys to w uproszczeniu system narracyjnych kostek i to jest to, co odróżnia go od większości erpegów. Zwykle rzuty kośćmi są zero-jedynkowe – albo otworzysz drzwi do skarbca albo nie. W przypadku kości narracyjnych możesz otworzyć drzwi, ale złamiesz klucz, albo drzwi pozostaną zamknięte, ale upadający na ziemię klucz wskaże Ci tajną zapadkę, której naciśnięcie może Ci pomóc wejść do środka.

Co do samego podręcznika, to jest on wydany w grubej, twardej oprawie, liczy przeszło 260 stron i został podzielony na trzy części. Pierwsza część opisuje zasady gry i zawiera również dział dla mistrza gry. Druga część przedstawia sześć przykładowych uniwersów, w których można wykorzystać system, trzecia natomiast zawiera porady dla mistrza gry oraz kilka dodatkowych zasad i porad do stworzenia autorskich światów. Ponadto podręcznik zawiera karty postaci, jest przepełniony ilustracjami w formie szkiców oraz „blachą tekstu”.

Oprócz głównego podręcznika, na rynku dostępny jest również ekran mistrza gry, wymagane w systemie kości (można zastąpić je aplikacją) oraz podręcznik przenoszący graczy do krainy Terrinoth. Obecnie w sieci są jeszcze dostępne cyfrowe wersje starterów, które wraz z kośćmi pozwalają nowym graczom zagłębić się w świat Genesys – mowa o Zgliszczach Potęgi (dla fanów Twilight Imperium) oraz Mniejsze Zło (dla fanów Descenta).

Artykuł powstał we współpracy z wydawnictwem Rebel.pl.

Radosław Kałuża

Zobacz także: