W ostatnich latach Jaworzno przeszło drogową rewolucję. Zakorkowane dawniej Centrum, z pędzącymi przez Rynek tirami, dziś jest przestrzenią do spacerów i wypoczynku. Zapraszamy w podróż do niedalekiej przeszłości i prezentujemy historię drogowej metamorfozy.

Przebudowa jaworznickiego układu komunikacyjnego rozpoczęła się jeszcze w latach dwutysięcznych. Chodziło o to, by zapewnić szybki i bezpieczny przejazd przez poszczególne dzielnice miasta.

Drogowa machina ruszyła w 2005 roku. Właśnie wtedy rozpoczęła się budowa pierwszego odcinka Trasy Śródmiejskiej między Centrum a Starą Hutą i Borami, od skrzyżowania ul. Krakowskiej do ul. Olszewskiego. W drugim etapie drogowcy wytyczyli 3-kilometrowy odcinek, od Olszewskiego do Leopoldu. Trasa biegnie po śladzie dawnego torowiska, przy którym była kiedyś stacja kolejowa Jaworzno.

Nowa droga stała się obwodnicą śródmieścia. I choć w jednym ze swoich punktów przecięła na pół ul. Chopina, to zadbano o to, by piesi mogli dostać się na drugą stronę, przemierzając specjalną kładkę, zbudowaną nad TŚ. Z kolei nad ul. Kolejową powstał wiadukt drogowy (w miejscu kolejowego), a na Leopoldzie zbudowano pierwsze z dwóch przejść podziemnych. Jednocześnie drogowcy wykonali łącznik do ul. Kolejowej i nowy skręt w Grunwaldzką.

Wielkie otwarcie Trasy Śródmiejskiej miało miejsce 1 grudnia 2008 roku. Właśnie wtedy ul. Grunwaldzka w centrum naszego miasta przestała pełnić funkcję Drogi Krajowej nr 79. W kolejnych latach zmienił się też układ komunikacyjny w samym śródmieściu, w którym także odbyła się wielka, drogowa przebudowa. Do tej pory jednokierunkowa, Grunwaldzka została przerobiona na drogę dwukierunkową. Z kolei na Pocztowej odwrócono kierunek ruchu. Doszło też do zmiany lokalizacji przystanków autobusowych. Zlikwidowane zostały ten na Pocztowej i ten pod tzw. Merino, a powstały przystanki obok Urzędu Miejskiego i naprzeciwko Hali Widowiskowo-Sportowej. W Centrum pojawiły się też dwa ronda i przebudowano najważniejsze skrzyżowania. Po kilku latach wyprowadzono także ruch z Rynku. Główna miejska płyta stała się deptakiem.

Wielkie zmiany nastąpiły także w innych częściach miasta. Prace dotyczyły budowy obwodnicy Dąbrowy Narodowej. Tzw. droga przemysłowa, dziś mająca nazwę Obrońców Września 1939 roku, ciągnie się od Osiedla Stałego do granic Jaworzna z Sosnowcem. Jej budowa odciążyła zakorkowaną dawniej ul. Katowicką, która właśnie teraz jest modernizowana.

Drogowcy przebudowali też wtedy główne drogi na Osiedlu Stałym. Zniknęło Rondo im. 308 Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego, a powstało skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.
Kolejnymi ważnymi inwestycjami były przebudowa skrzyżowania Grunwaldzkiej ze Szczakowską przy Urzędzie Skarbowym i budowa drugiego przejścia podziemnego na Leopoldzie.

Zmiany układu drogowego w Jaworznie trwają nadal. W remoncie są właśnie ul. Katowicka i część Grunwaldzkiej na Pechniku, które kiedyś były częściami DK79. W toku jest też wielka przebudowa dróg w Byczynie. Powstaje tam nowy ślad drogi krajowej. W ramach inwestycji budowana jest m.in. estakada, po której już niebawem będą jeździć m.in. uciążliwe dziś dla mieszkańców tiry.

Ruszyła też modernizacja odcinka Grunwaldzkiej na Leopoldzie. Remont 240-metrowego fragmentu DK79, od skrzyżowania z ulicą Cegielnianą do krzyżówki z al. Piłsudskiego ma być ukończony końcem czerwca 2023 roku.

Urzędnicy z jaworznickiego magistratu apelują więc do mieszkańców o wyrozumiałość i ostrożność.

– Prosimy o stosowanie się do organizacji ruchu obowiązującej na czas prowadzonych robót w tym rejonie. Za wszelkie utrudnienia przepraszamy – podkreśla Katarzyna Florek w UM Jaworzno.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Modernizacja przejścia podziemnego na Osiedlu Stałym. Maj 2012 r.
| fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Zobacz także: