Uwaga kierowcy! Od czwartku, 12 maja, zmienia się organizacja ruchu na byczyńskim odcinku ulicy Krakowskiej. Chodzi o fragment drogi od skrzyżowania z ulicą Gwardzistów do krzyżówki z Hallera. Zmiany są konieczne w związku z kolejnym etapem prac przy przebudowie DK79. Utrudnienia potrwają około trzech tygodni.

Konieczne będzie wprowadzenie ruchu wahadłowego na odcinku od ul. Hallera do skrzyżowania z ul. Gwardzistów. Poszczególne etapy ruchu wahadłowego sterowane będą sygnalizacją świetlną. Prosimy mieszkańców o cierpliwość i przepraszamy za utrudnienia – mówi Andrzej Kramarz z Wydziału Inwestycji Miejskich Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

W Byczynie trwa przebudowa śladu DK79. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych realizowanych w Jaworznie w ciągu ostatnich lat. Inwestycja ma też strategiczne znaczenie dla mieszkańców Byczyny, bo bardzo ruchliwa droga krajowa podzieliła tę dzielnicę na dwie części. Mieszkańcy mieli coraz większe kłopoty z włączeniem się do ruchu, a piesi obawiali się o swoje bezpieczeństwo, maszerując chodnikiem tuż obok pędzących tirów. Duży ruch sprawiał też, że Byczyna była najgłośniejszą dzielnicą w naszym mieście. Po zakończeniu prac sytuacja ma się zdecydowanie poprawić, bo ruch wyprowadzony zostanie z centrum dzielnicy, a ulica Krakowska zostanie lokalną drogą.

Aby takie rozwiązanie mogło zostać zrealizowane, to na byczyńskim odcinku DK79 o długości blisko 1,5 km droga zyska nowy przebieg. Zostanie odsunięta od centrum Byczyny, a w rejonie przysiółka Koszówki powróci na stary ślad. W rejonie ulic Rapackiego i Nauczycielskiej powstaną łączniki starego i nowego śladu DK79. Aby krzyżówki były bezpieczne, ruchem kierować mają sygnalizatory świetlne. Nad potokiem Byczynka powstanie pięcioprzęsłowy wiadukt o długości 153 m. Wzdłuż wiaduktu będą biegły wygodne chodniki, oddzielone od jezdni stalowymi barierami. Chodniki powstaną również wzdłuż nowego śladu DK79 i będą miały 1,5 m szerokości. Oddzielone będą od jezdni barierą, rowem i ekranem akustycznym.

Wprowadzana właśnie zmiana organizacji ruchu ma związek z budową kanalizacji deszczowej wzdłuż ul. Krakowskiej w kierunku potoku Byczynka.

By móc zrealizować te prace, wykonawca zajmie jeden pas ruchu wraz z chodnikiem lub poboczem – tłumaczy Andrzej Kramarz.

Prace przy przebudowie krajówki trwają od kilku miesięcy. Do tej pory m.in. przeprowadzono prace rozbiórkowe. Przebudowane zostało też uzbrojenie podziemne. Drogowcy podzielili inwestycję na etapy. I tak estakada ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku, a  przebudowa starego śladu DK79 potrwa do końca 2023 r.

Zgodnie z harmonogramem robót do końca roku 2022 będzie możliwy częściowy odbiór inwestycji i puszczenie ruchu nowym śladem DK79. Po tym zabiegu wykonawca przystąpi do robót związanych z przebudową starego śladu ul. Krakowskiej – potwierdza Andrzej Kramarz.

Urzędnicy z jaworznickiego magistratu informują, że trwają również prace projektowe dla części zadania, związanej z przebudową dotychczasowego śladu ul. Krakowskiej, w tym skrzyżowania w centrum Byczyny. Realizowane jest ono w formule „zaprojektuj i buduj”. W ramach prac projektowych założono m.in. budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Abstorskich i Gwardzistów oraz wykonanie nowych chodników i ciągów pieszo-rowerowych. W centrum Byczyny powstaną również nowe miejsca parkingowe.

Grażyna Dębała

Nowy ślad DK79 poprawi bezpieczeństwo pieszych i kierowców w dzielnicy | fot. Andrzej Pokuta