O konieczności walki ze smogiem i znaczeniu, jakie w tej batalii ma elektromobilność, mówiła w Jaworznie minister Jadwiga Emilewicz kierująca Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii.

Wizyta w naszym mieście nie była przypadkowa. Pani minister podkreślała, że dziś inne miasta uczą się od nas, jak wdrażać elektromobilność i dbać o środowisko.

To właśnie Jaworzno było wśród miast, które zdecydowały się wejść na ryzykowną drogę elektromobilności. Pierwszy elektryczny autobus, który jeździł po polskich ulicach, to ten, który w 2015 roku kupił prezydent Jaworzna. Dzięki doświadczeniu, które jest tutaj zdobywane, uczymy się, jak w praktyce wygląda wykorzystanie autobusów elektrycznych, ale też liczymy korzyści i koszty elektromobilności – zaznaczyła pani minister.

Konferencja prasowa z udziałem pani minister i Pawła Silberta, prezydenta naszego miasta, odbyła się w piątek, 5 października, na pętli autobusowej przy ulicy Krakowskiej, gdzie najlepiej widać, że elektryczne autobusy spisują się bardzo dobrze, a problemy z zasięgiem i ładowaniem da się skutecznie rozwiązać. Wystarczy zadbać o odpowiednią infrastrukturę i precyzyjne planowanie. W ciągu dnia do ładowarek przy Krakowskiej wciąż podjeżdżają kolejne autobusy, ale kolejki się tutaj nie tworzą.

Nasze dotychczasowe doświadczenia z autobusami elektrycznymi są bardzo pozytywne. Autobusy jeżdżą w naszym mieście, nie psują się, są wygodne, mieści się w nich tyle samo pasażerów, co w tradycyjnych pojazdach. Elektromobilność traktujemy jako przyszłość komunikacji miejskiej również ze względu na środowisko naturalne – stwierdził Paweł Silbert.

Właśnie ten ekologiczny aspekt podkreślała też minister Jadwiga Emilewicz. Elektromobilność zapewnia nie tylko komfortowe podróżowanie miejską komunikacją, ale pozytywnie wpływa też na poprawę warunków życia w mieście, gwarantując czystsze powietrze. Jadwiga Emilewicz wyjaśniała, że rząd priorytetowo traktuje walkę ze smogiem. Pomóc w tej batalii ma między innymi podpisane przed kilkoma dniami rozporządzenie o jakości paliw stałych.

Ta regulacja wyklucza z rynku tak zwane „kopciuchy”. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe będzie odetchnięcie lepszej jakości powietrzem w miastach takich jak Jaworzno, Kraków czy Myślenice – podkreśliła Jadwiga Emilewicz.

Włodarze naszego miasta doceniają wagę rządowego wsparcia w walce o czyste powietrze.

Dzięki wsparciu na poziomie ministerstwa mamy szansę się rozwijać – przyznał prezydent Jaworzna.

Wskazując drogę innym

Elektryczne autobusy, a wkrótce także elektryczne rowery, a nawet hulajnogi – to fragmenty układanki, jaką jest nowoczesny, spójny układ komunikacyjny, a także i poważny wkład w walkę o poprawę jakości życia.

Skuteczność tej strategii została dostrzeżona i doceniona między innymi w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii. Jadwiga Emilewicz, która kieruje pracą tego resortu, obejrzała w miniony
piątek ładowarki przy ul. Krakowskiej i przejechała się jednym z elektryków PKM. Odwiedziła też zajezdnię. Pracę na rzecz eletromobilności oceniła bardzo wysoko.

Za kilka lat Jaworzno może być pierwszym polskim miastem z całkowicie bezemisyjnym transportem publicznym – podkreśla Jadwiga Emilewicz.

Dziś jaworznicki przewoźnik ma w swoim taborze 60 autobusów, w tym 23 to pojazdy elektryczne, a kolejne zakupy już są zaplanowane. Do roku 2020 Jaworzno zamierza kupić 20 kolejnych elektryków.

Zgodnie z ustawą o rozwoju elektromobilności od 2020 roku miasta, które mają powyżej 100 tysięcy mieszkańców, powinny stopniowo redukować liczbę autobusów spalinowych na rzecz pojazdów zeroemisyjnych – przypomniała pani minister.

Nasze miasto stawiane jest za wzór dla innych. Komunikacja publiczna oparta na pojazdach elektrycznych to tylko jeden z elementów całego programu, który ma pozytywnie wpłynąć na jakość
powietrza, zdrowie mieszkańców i komfort życia w Jaworznie. Kolejne elementy tego przedsięwzięcia to: drogi dla rowerów, system roweru miejskiego i dobra komunikacja między poszczególnymi
elementami.

Chcemy tak to zorganizować, żeby mieszkańcy mogli dojechać do centrum rowerem, zostawić go na wygodnym parkingu i dalej podróżować na przykład autobusem. W ramach systemu roweru miejskiego planujemy kupić 200 rowerów, z czego 120 będzie elektrycznych – zapowiada Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

To nie koniec elektrycznych nowinek. Podczas spotkania władz miasta z przedstawicielami Jaworznickiej Izby Gospodarczej prezydent zaproponował wspólne przystąpienie do programu „Inteligentna miejska hulajnoga elektryczna”. Jest więc szansa, że jaworznianie będą mogli korzystać również z tego środka transportu.

Podczas piątkowej konferencji mowa była też o kosztach elektromobilności. Obecnie autobusy elektryczne są średnio dwukrotnie droższe od najnowszych autobusów z silnikami diesla.

To dlatego Program Rozwoju Elektromobilności przewiduje wsparcie dla samorządów zainteresowanych wymianą floty komunikacyjnej na elektryczną. To wsparcie musi być udzielone, aby samorządy mogły takie zakupy udźwignąć. Patrząc na przykład Jaworzna, choć na początku przy zakupie autobus jest droższy, w cyklu życia opłaca się miastom – mówiła Jadwiga Emilewicz.

W walce ze smogiem pomóc ma rządowy program „Czyste powietrze”, a w ostatnich dniach przyjęte zostało rozporządzenie o jakości paliw stałych.

Tekst: Grażyna Dębała