Niezależnie od formy czy nośnika – książka/film/komiks/gry, horrory działają według podobnych mechanizmów i schematów. Odnoszą się do naszych najbardziej pierwotnych odruchów i lęków oraz bazują na strachu. A ten nawet irracjonalny, jest atawistycznym impulsem dla naszego instynktu samozachowawczego. Strach z dużym powodzeniem wykorzystywany jest w przemyśle filmowym jako rozrywka dla znudzonej i rządnej wrażeń publiczności.
Celem filmowego horroru jest wywołanie u widza klimatu grozy, niepokoju lub obrzydzenia i szoku. Główne motywy w horrorach to wampiry, wilkołaki, duchy, zombie, demony, psychopatyczni zabójcy, epidemia lub wspomnienia bohaterów. Fabuła może być oparta na realnym lub nierealnym(paranormalnym) zagrożeniu i strachu. Poziom przemocy i liczna obecność scen gore jest tym co różni horrory od thrillerów. Mamy horrory, które straszą nas na poziomie psychologicznym oraz slashery i gore, które z założenia mają konwencję krwawej jatki.
Osobiście nie jestem fanką tego gatunku w związku z wrodzoną nadwrażliwością. Nie sprawia mi żadnej przyjemności straszenie się na życzenie. Nie mniej obejrzałam ich sporo z czysto filmoznawczej ciekawości.
Natomiast obiektywnie uważam, że Lśnienie w reż. Stanleya Kubricka, jest absolutnie jednym z najwybitniejszych filmów zrealizowanych w swoim gatunków. Początkowo film nie zyskał przychylności krytyków, ani Stephena Kinga autora książki, która została adaptowana przez Kubricka. Z czasem wpisał się w kanon gatunku, a przede wszystkim zyskał uznanie publiczności. Niezapomniane role stworzyli w Lśnieniu, Jack Nicholson i Shelley Duvall. Atmosferę grozy i narastającej psychozy budują tu nie tylko zjawiska paranormalne, ale poczucie odcięcia i osaczenia w zupełnym odludziu, w którym znaleźli się bohaterowie.
Wybrana filmografia:
Babadook, reż. Jennifer Kent, Australia/Kanada 2014
Ciche miejsce, reż. 2018
Coś, reż. John Carpenter, USA 1982
Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii, reż. Robert Eggers, USA i inni 2015
Doktor sen, reż. 2019
Dracula, reż. Francis Ford Coppola, USA1992
Dziedzictwo. Hereditary, reż. 2018
Egzorcysta, reż. William Friedkin, USA 1973
Egzorcyzmy Emily Rose, reż. 2005
Lśnienie, reż. Stanley Kubrick, USA/ Wielka Brytania 1980
Midsommar. W biały dzień, reż. 2019
Obecność, reż. 2013
Odgłosy, reż. Dario Argento, Włochy 1977
Opowieść o dwóch siostrach, reż. Jee-woon Kim, Korea 2003
The Ring – Krąg, reż. Hideo Nakata, Japonia1998
Zemsta po latach, reż. Peter Madak, Kanada 1980

Zobacz także: