Uczennice III Liceum Ogólnokształcącego w Jaworznie realizują projekt społeczny, który ma wspierać osoby borykające się z zaburzeniami psychicznymi i wyposażać w fachową wiedzę na ten temat.

Akcja prowadzona jest pod hasłem „Today Not Tomorrow”. W ramach tego przedsięwzięcia prowadzone są prelekcje. Młodzi ludzie wykorzystują też media społecznościowe i publikują tam edukacyjne posty. Chcą dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Licealistki dbają o to, by w ich najbliższym otoczeniu każdy odnalazł fachową pomoc, a depresja nie była tematem tabu.

Projekt współtworzy 10 uczennic z III LO na Podłężu, a opiekunem grupy jest nauczycielka, Dorota Mocek. – Każda z nas miała swój pomysł i wizję. Postanowiłyśmy więc utworzyć grupę – opowiada Zuzanna Kramarz, uczennica III LO.

Licealistki chcą dawać wsparcie i pomagać w zdobywaniu wiedzy. – Jesteśmy grupą wsparcia koleżeńskiego. Kiedy ktoś ma problem, jest smutny i chciałby porozmawiać, może nas zaczepić w szkole. Zaznaczamy jednak, że nie jesteśmy fachowcami i nie mamy odpowiednich kompetencji. Dlatego zachęcamy, by zgłaszać się do psychologa czy psychiatry. Nie jest to nic wstydliwego – podkreśla Anna Janikowska z jaworznickiego liceum.

Licealistki nadały projektowi tytuł „Today Not Tomorrow”. – To przypomnienie, żeby nie zostawiać swojego zdrowia psychicznego na jutro, żeby interesować się nim w danym momencie i dbać o nie. Trzeba stawiać je na pierwszym miejscu, bo bagatelizowanie pewnych zaburzeń może prowadzić do różnych niemiłych konsekwencji – mówi Ania Janikowska. – Nasz projekt powstał spontanicznie i w krótkim czasie chciałybyśmy pomóc jak największej liczbie osób. Chcemy działać jak taki ładunek wybuchowy o bardzo dużej sile rażenia, z tym, że nasza siła rażenia miałaby wydźwięk pozytywny – dodaje Ania.

W styczniu uczennice ruszyły z prelekcjami, na których można się dowiedzieć, czym jest projekt „Today Not Tomorrow” i dlaczego podejmują akurat taki temat. – Postaramy się odwiedzić możliwie jak najwięcej szkół i klas, a każdą lekcję udokumentujemy na naszym story w mediach społecznościowych – zapowiadają. Ogłoszona niedawno nauka zdalna przerwała ambitne działania dziewcząt, ale prelekcje będą kontynuowane po powrocie z ferii zimowych. – Większą przyjemność sprawia nam kontakt z rówieśnikami, nie będziemy więc prowadzić prelekcji zdalnie. Wierzymy też, że odbiorcy więcej korzyści wyniosą ze spotkań na żywo. W czasie pierwszych prelekcji uczniowie i nauczyciele przejawiali dużą aktywność. Odpowiadali na nasze pytania, wspólnie prowadziliśmy burzę mózgów i zapisywaliśmy pomysły na tablicy – zdradza Ania. Dziewczyny prowadziły już prelekcje na terenie swojego liceum. Udało im się też odwiedzić klasy 7 i 8 w Szkole Podstawowej nr 2. W planach mają spotkanie z młodszymi uczniami SP 2. Formułę zajęć dopasowują odpowiednio do wieku słuchaczy i poruszają tematykę uczuć oraz emocji. Licealistki chciałyby w projekt zaangażować nauczycieli najmłodszych uczniów. Marzą też o przeprowadzeniu prelekcji w innych liceach.

Dziewczyny są bardzo dobrze zorganizowane. Każda z nich jest za coś odpowiedzialna: przygotowanie grafik czy postów na portalach społecznościowych, prowadzenie prelekcji. Grupa posiada konta na Facebooku, Instagramie i TikToku, na których umieszczają relacje z bieżących inicjatyw w ramach projektu, a także posty edukacyjne. – Przy tworzeniu postów posiłkujemy się informacjami pozyskanymi z wiarygodnych i fachowych źródeł – zapewnia Zuzia Kramarz.

Inicjatorki projektu społecznego chętnie służą innym wsparciem i dobrym słowem. – Można się z nami skontaktować poprzez portale społecznościowe grupy – mówi Aleksandra Habowska, uczennica III LO.

Inicjatorki projektu „Today Not Tomorrow” zachęcają też do odwiedzenia ich profili na portalach społecznościowych, gdzie znaleźć można sporo przydatnej wiedzy. – Zachęcamy do obserwowania naszych poczynań i „lajkowania” postów – mówią dziewczyny.

Szkolna akcja uczennic III LO to element projektu „Zwolnieni z Teorii”. – Polega on na tworzeniu w grupach projektu, który porusza różne problemy społeczne. Każdy, kto zrealizuje swój projekt, zostaje finalistą i otrzymuje międzynarodowy certyfikat z zarządzania projektami – mówi Angelika Lelek, szkolny psycholog.

Natalia Czeleń

Uczennice z LO3 szerzą wśród rówieśników wiedzę na temat zdrowia psychicznego | fot. Archiwum prywatne

Zobacz także: