Jaworzniccy uczniowie przystąpili do ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, w której ramach młodzi ludzie tworzą projekty społeczne, realizują je i zbierają cenne punkty. W tym roku młodzież z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Jaworznie porusza tematykę zaburzeń psychicznych oraz tematykę rynku pracy.

Uczniowie CKZiU realizują cztery projekty. Działają w social mediach: na Instagramie, Facebooku i Tik-Toku. – Jestem dumna z naszej młodzieży. Nasi uczniowie podejmują trudne tematy, przełamują stereotypy i wychodzą poza strefę swojego komfortu, aby mówić o problemach, które dotykają ich rówieśników – podkreśla Anna Kosobudzka, nauczyciel sprawujący pieczę nad projektami młodzieży z CKZiU. – Poprzez „Zwolnionych z teorii” młodzi ludzie uczą się kompetencji takich jak kreatywność, kooperacja, praca zespołowa, praca pod presją czasu i zarządzanie tym czasem oraz planowania swoich działań. Oprócz certyfikatu zarządzania Project Management Institute, te umiejętności to wartość dodana, z którą pójdą w świat – zaznacza.

Jeden z zespołów nosi nazwę „Out Mind”. Tworzą go Laura Lorek, Zuza Sawicka, Anna Rejczak, Natalia Żak i Dominik Zybek. Dziewczęta chodzą do CKZiU, jedna uczennica uczy się w tzw. szkole w Chmurze, a Dominik jest uczniem Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 4. Młodzi ludzie chcą zwrócić uwagę społeczeństwa na problem zaburzeń psychicznych, który dotyka wielu osób. – Chcemy, aby osoby te czuły wsparcie i akceptacje wśród społeczeństwa. Naszym celem jest uświadomienie ludzi, że zaburzenia psychiczne są poważnym problemem i nie należy ich ignorować – podkreślają uczniowie.

Zespół “Out Mind” tworzą uczniowie CKZiU, ZSP4 i tzw. szkoły w Chmurze | fot. CKZiU Jaworzno

Ekipa „Out Mind” zwraca uwagę na takie tematy, jak np. to, czym jest depresja endogenna i schizofrenia, radzi, jak pomóc sobie podczas ataku paniki, podaje telefony wsparcia dla dzieci i młodzieży.

Drugi projekt w ramach „Zwolnionych z Teorii” tworzy grupa pn. „PracujMy”. – Nasz projekt to źródło informacji na temat rynku pracy, zatrudnienia, a także twoich praw i obowiązków jako pracownika młodocianego – zaznaczają czwartoklasiści z CKZiU, Wiktoria Łukowska, Nikola Bisztyga i Mateusz Jura.

W ramach porad dla swoich rówieśników, zamieszczają posty m.in. o tym, jakie pytania są zadawane na rozmowie kwalifikacyjnej czy jakie umowy są zawierane z pracownikami. Uczniowie odwiedzili m.in. Jaworznickie Laboratorium Biznesu i uczestniczyli w Dniu Kariery organizowanym w Hali Widowiskowo-Sportowej.

Zespół nr 3 pn. „Life is Matter” tworzą drugoklasistki Olga Lelko, Anna Cerekwicka i Oliwia Styrkowiec. Również one podjęły temat problemów psychicznych wśród młodzieży. W ramach swojego projektu nawiązały współpracę z Centrum Edukacji i Terapii „Mozaika”.

– Jesteśmy grupą uczennic, które chcą poszerzać świadomość ludzi na temat depresji oraz zaburzeń odżywiania wśród młodzieży – zaznaczają Olga, Anna i Oliwia. Jak podkreślają, zdrowie jest na pierwszym miejscu, dlatego chcą pomóc swoim rówieśnikom w pokonaniu tych problemów.

Autorkami projektu nr 4 pn. „Understand” są Amelia Bartosik, Karolina Niemczyk, Kinga Chudoba i Milena Kussy. – Pragniemy mówić o istotnym problemie, jakim jest lęk społeczny – zaznaczają czwartoklasistki z CKZiU. – Fobia społeczna występuje jedynie u 5-7 proc. populacji, przez co jest nierozumiana przez resztę społeczeństwa. Chcemy zatem przekazać pozostałym 93 proc. osób, na czym polega problem lęku społecznego – podkreślają.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Zespół “Life is Matter” podjął się tematyki depresji i zaburzeń odżywiania | fot. CKZiU Jaworzno

Zobacz także: