Po zakończeniu testów autobusu wodorowego firmy Solaris Bus&Coach, PKM Jaworzno sprawdza teraz możliwości hybrydowego wozu tego samego producenta. Testowanie zasilanego paliwem konwencjonalnym i energią elektryczną Solarisa Urbino 18 rozpoczęło się 12 maja i potrwa jeszcze dwa tygodnie.

Hybrydowy przegubowiec kursuje na różnych jaworznickich liniach. Są to m.in. te o oznaczeniach A, E, J, 321, 350 i 370. – Celem testów jest ocenienie zdolności operacyjnych autobusu na najbardziej wymagających liniach PKM Jaworzno – informuje Adrian Słupski z PKM Jaworzno. – Wyposażenie pojazdu przygotowane zostało z myślą o przewoźniku z  Brukseli, stąd np. nietypowe dla współczesnych polskich autobusów wykończenie siedzeń pasażerskich – dodaje.

Jeżdżąca po Jaworznie hybryda to kolejny pojazd, produkcji firmy Solaris, który przechodzi testy na trasach PKM-u Jaworzno. W marcu i kwietniu jaworzniccy kierowcy kierowali wozem Urbino 12 hydrogen, zasilanym energią elektryczną, która jest produkowana dzięki zastosowaniu wodoru. Testowany autobus obsługiwał najbardziej obciążone linie miejskie w Jaworznie, w dużej mierze te o numerach 303 i 307. Testy miały na celu sprawdzenie, ile wodoru faktycznie zużywa ten pojazd w warunkach intensywnej eksploatacji z pasażerami oraz jak często i jak długo należy go tankować.

Pierwotnie testowanie miało trwać do końca marca. Trwało jednak nieco dłużej.

Testy autobusu zakończyły się 15 kwietnia. Wydłużony termin pozwolił na przetestowanie możliwości pojazdu w różnych warunkach atmosferycznych. Zgodnie z oczekiwaniami – w ruchu miejskim ujawnione zostały wady, na które producent starał się szybko reagować – podkreśla Adrian Słupski. – Spółka nabyła bezcenną wiedzę dotyczącą przewidywanych kosztów eksploatacji oraz parametrów technicznych ogniwa wodorowego, jakie należałoby zastosować w autobusach dla Jaworzna. Wydaje się, że tego typu technologia w przyszłości stanowić będzie kierunek rozwoju transportu autobusowego. Przed podjęciem decyzji o ewentualnym zakupie autobusów wodorowych, dokonana zostanie analiza sposobu ich użytkowania u partnerów zagranicznych – stwierdza.

Jak dalej podkreśla, analiza wyników testów pozwoli na planowanie dalszego sposobu modernizacji floty PKM Jaworzno.

Obecnie jaworznicki przewoźnik ma w swoim taborze w większości autobusy elektryczne. Jeszcze w tym roku do Jaworzna przyjedzie ostatnie sześć elektrobusów. W sumie jaworznicki PKM będzie miał 50 wozów.

Warto przypomnieć, że Jaworzno było pierwszą miejscowością w Polsce, w której zaczął kursować autobus elektryczny. Stało się to w 2015 roku, a zakup nowoczesnego pojazdu poprzedziło jego testowanie na jaworznickich trasach. Już od początku 2021 roku elektrobusy stanowią około 60 procent floty jaworznickiego przewoźnika, i to one wykonują ponad 80 proc. kursów.

Pojazdy PKM Jaworzno są nie tylko ekologiczne, ale również nowoczesne. Kupowane od 2014 roku fabrycznie nowe autobusy mają klimatyzację, audiowizualną informację pasażerską, wi-fi i gniazda do ładowania telefonów komórkowych. W autobusach PKM Jaworzno bilety można kupić na kilka sposobów: w biletomacie, w terminalu obsługującym Open Payment System (bilet jest zapisywany na kartę płatniczą) lub u kierowcy (płatność również kartą). Od niemal 20 lat działa w PKM-ie system biletów elektronicznych – jednorazowych i okresowych – zapisywanych na Jaworznickiej Karcie Miejskiej. Można ją doładować zarówno w kiosku, jak i przez internet pod adresem kartamiejska.pl/jaworzno. Od 2018 roku bilety można też kupować za pomocą aplikacji mobilnej na smartfony pn. PKM Jaworzno. Przed kilkoma laty uzupełniona została też taryfa biletowa w bilety dzienne i roczne.

Z powodzeniem działa też System Informacji Pasażerskiej. Dzięki aplikacji jaworzno.kiedyprzyjedzie.pl pasażerowie mogą sprawdzić, kiedy faktycznie przyjedzie wyczekiwany przez nich autobus, czy ma on jakieś opóźnienie i na którym przystanku obecnie się znajduje.

Anna Zielonka-Hałczyńska

Testowany autobus można spotkać na trasach linii A, E, J, 321, 350 i 370 | fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Zobacz także: