W trakcie trzydniowych interdyscyplinarnych biało- czerwonych warsztatów w Klubie Wega postawiono na prosty przekaz i radosne celebrowanie wolności muzyką, słowem, piosenką-adekwatne do wieku uczestników.

Przygotowano wystawę z edukacyjnymi infografikami, rozwiązywano rebusy i zadania graficzne. Mówiono o symbolach narodowych. Z zapałem wykonywano biało-czerwone prace plastyczne. Zuzia i Monika czytały wiersz o Ojczyźnie. Słuchano pieśni, śpiewano piosenki Małej Armii Janosika oraz z płyty „Sanah śpiewa Poezyje”. Pouczające było spotkanie ze starszą koleżanką- Natalią, druhną ochotniczką OSP Ciężkowice, wolontariuszką akcji pomocowych, klubową wychowanką. Jej obecność i przykład wzbudziły zainteresowanie i respekt. Wspólnie próbowano znaleźć odpowiedź na pytanie: jak może wyglądać patriotyzm czasów pokoju? Padały różne propozycje: kultywowanie tradycji, poznanie historii własnego kraju, pamięć o poległych w obronie Ojczyzny, stawianie za wzór wielkich Polaków (Mikołaj Kopernik, Maria Curie-Skłodowska, św. Jan Paweł II, Wisława Szymborska), rozwijanie kultury, szacunek dla bliźnich, pomaganie potrzebującym, nauka (i praca) dla siebie i dla dobra wspólnego, rzetelne wykonywanie obowiązków, solidarność międzyludzka. Układano kokardy narodowe z klocków konstrukcyjnych. Uczestnicy warsztatów otrzymali Dyplomiki Małego Polaka.

Nie jest sprawą prostą wyjaśnić dzieciom jakie jest znaczenie i waga takich pojęć jak: patriotyzm, niepodległość, niezawisłość, ojczyzna. Nie wystarczy posłużyć się patosem, martyrologią, li tylko wskazywać na przykład ofiary życia pokoleń Polaków walczących z zaborcami i okupantami. Smutek zmieszany z powagą może odstraszyć i zniechęcić najmłodszych do zgłębiania tematu. Jeszcze trudniej przekonać młode pokolenie do tezy, że wolność nie jest dana raz na zawsze, trzeba o nią dbać i hołubić… Dlatego warto rozpocząć oswajanie z poważnymi zagadnieniami z nutą refleksji wzbogaconą szczyptą radości.

Zobacz także: