Elektrownia Jądrowa. Czarnobyl. Z niedzieli na poniedziałek minie 35 lat od jednej z największych katastrof klimatycznych spowodowanych przez człowieka. Historia elektrowni i jej skutki, te realne i te fantastyczne, były poruszane już nieraz w kinematografii czy literaturze, nic więc dziwnego, że temat trafił do świata gier planszowych. Czy zatem Zona Sekret Czarnobyla twórców Krzysztofa Głośnickiego i Macieja Drewinga oddała klimat tajemniczej historii sarkofagu? Tak, oddała.

ZONA, wydana nakładem wydawnictwa Rebel, ukazała się na rodzimym rynku w 2019 roku, zbierając mieszane recenzje. Z jednej strony gracze zarzucają tytułowi zbyt długą i monotonną rozgrywkę oraz znikomą interakcję między graczami, z drugiej strony chwalą klimat, wygląd i wykonanie oraz proste zasady. Rzeczywiście ZONA pod względem złożoności zasad plasuje się bardziej na półce gier przeznaczonych dla początkujących graczy, którzy jednak już mieli styczność z grami przygodowymi. Doskwierać może jedynie fakt, że pierwsze dwie rozgrywki trzeba przejść z instrukcją w ręku z racji na mnogość pomniejszych zasad i zależności.

Gracze wcielają się w szperaczy, których zadaniem jest dotarcie do sarkofagu, aby zdobyć cenne Źródło. Zanim do tego dojdzie należy wcześniej odkryć dwie tajemnice z czterech tajnych obiektów znajdujących się na planszy. Całość rozgrywa się na pięknie wykonanej planszy podzielonej na sektory oznaczone kolorami odpowiadającymi sile promieniowania. W trakcie rozgrywki gracze poruszają plastikowymi figurkami swoich postaci wykonując testy, wykorzystując indywidualne wartości cech postaci, wyniki rzutów kośćmi oraz zdobytych przedmiotów i artefaktów. Wszystko po to, by nie otrzymać zbyt dużo obrażeń czy skażenia. Dodatkowo na każdym kroku na śmiałków zmierzających do serca elektrowni czekają groźne anomalie oraz mutanci.

Wyścig w trzech fazach

Sama rozgrywka podzielona jest na rundy złożone z trzech faz: akcji, wydarzeń i wieści. W pierwszej fazie gracze mogą wykonać maksymalnie dwie z dostępnych akcji. Kiedy każdy z graczy wykona wszystkie akcje, rozpoczyna się faza wydarzeń, podczas której gracze będą rozpatrywać m.in. losowe spotkania. Faza wieści rozgrywana jest przez Głos Zony, czyli pierwszego gracza w danej rundzie. To w tej fazie może dojść do emisji, skutkiem której gracze, którzy nie zdążyli schować się do bunkrów lub tajnych obiektów, otrzymują obrażenia w zależności od obszaru, na którym się znajdują. Pojawiają się również nowe żetony zagrożeń po wcześniejszym usunięciu poprzednich znajdujących się na planszy. Gra kończy się w momencie, gdy szperacz wykona wszystkie zadania z karty wydarzeń sarkofagu. ZONA może zakończyć się również przegraną wszystkich graczy, jeśli będą zbyt długo zwlekać z wykonaniem zadania.

Niewątpliwie ZONA Sekret Czarnobyla posiada dużo klimatu i świetnie wykonanych grafik, a także prostą rozgrywkę, którą bardziej będą się rozkoszować miłośnicy tematu.

Radosław Kałuża
Harcerski Klub Gier Gildia

chwaty.jaworzno.pl

Zobacz także: