Od 28 lutego ulicami Jaworzna jeżdżą samochody wyposażone w specjalną aparaturę, która pozwoli na stworzenie niezwykle dokładnej, trójwymiarowej mapy naszego miasta w wysokiej rozdzielczości.

Takie mapy mają posłużyć w przyszłości autonomicznym pojazdom. Choć dziś jeszcze myśl, że po ulicach Jaworzna będą poruszać się samochody tylko z pasażerami, bez kierowców, wydaje się być osadzona w sferze marzeń, to taka sytuacja może nastąpić szybciej, niż nam się wydaje.

Podczas zorganizowanej konferencji Miasta Idei w CK Teatrze Sztuk eksperci rozmawiali o tym, czy samochody autonomiczne są przyszłością i rozwiązaniem dla coraz gorszej sytuacji na polskich ulicach. Zdecydowana większość zaproszonych gości przekonywała, że jest to naturalna droga rozwoju w komunikacji i nieunikniona przyszłość.

Pytam tylko, dlaczego tak późno? Szczerze mówiąc, jestem zachwycony deklaracją pana prezydenta Pawła Silberta. Kto pierwszy, ten lepszy, a za taką inicjatywą idą konkretne pieniądze i inwestycje. Dlaczego zatem nie mamy być pierwsi – mówił m.in. dr Tomasz Janiczek z Wydziału Autonomizacji Pojazdów Politechniki Wrocławskiej.

Oczywiście istnieje nadal wiele obaw w tej kwestii. Podczas warsztatów, w których przed konferencją wzięli udział społecznicy i mieszkańcy Jaworzna, podniesione były m.in. kwestie odpowiedzialności za ewentualne wypadki czy braku zaufania do technologii. Planowane w naszym mieście testy miałyby za zadanie je rozwiewać. W debacie istotny był też głos o autonomizacji w komunikacji zbiorowej. I to w tej dziedzinie padły dość konkretne deklaracje.

Dokładnie chodzi o to, żeby w ciągu pięciu lat uruchomić regularny, pasażerski transport pojazdami autonomicznymi w niektórych dzielnicach – zapowiedział Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Środowe spotkanie było właściwie pokłosiem zeszłorocznej debaty w ramach Miast Idei. Wtedy rozmowa dotyczyła elektromobilności, ale prezydent naszego miasta zapewnił, że Jaworzno jest otwarte na testy samochodów autonomicznych i na utworzenie specjalnej strefy prawnej, w której te testy byłyby możliwe. Kolejna debata pokazała, że nasze miasto bardzo poważnie traktuje rolę lidera w dziedzinie innowacyjności w komunikacji.

Tekst: Dawid Litka

Zobacz także: