Rok 2017 dla Jaworzna był bardzo dobry. Minione miesiące obfitowały w ważne inwestycje i postanowienia, które decydują o kierunku rozwoju naszego miasta. Aby ocenić rok 2017 na wadze położyliśmy ubiegłoroczne wydarzenia. Szala z tymi udanymi zdecydowanie przeważa. Było sporo ciekawych wydarzeń oraz imprez kulturalnych i sportowych, w których uczestniczyły tłumy mieszkańców. Nie wszystko jednak poszło gładko i zgodnie z planami. Zapraszamy do lektury naszej “wagi wydarzeń”.

Bardzo łatwo się zgubić w Jaworznie, bo za każdym razem, kiedy tu przyjeżdżam macie jakąś nową drogę – żartował ks. Grzegorz Kaszak, biskup sosnowiecki, kiedy pod koniec czerwca święcił rondo im. księdza Juliana Bajera.

Mądrze pomyślana sieć dróg

Rzeczywiście, w mieście wciąż przybywa nowych dróg, które stopniowo wypełniają dobrze zaplanowaną, nową sieć komunikacyjną. W czerwcu 2017 roku jaworznianie zaczęli korzystać z nowego odcinka Obwodnicy Północnej.

jaworzno-czerwiec-2017Po wybudowaniu obwodnicy żaden podróżny, który musi przedostać się między osiedlami Jaworzna, nie będzie musiał przejeżdżać przez ścisłe centrum miasta. Pozostawi hałas i spaliny z dala od przestrzeni, gdzie mieszkają dziesiątki tysięcy ludzi. Nawet w przyszłości, gdy doczekamy się rewolucji w sposobie poruszania się pojazdami obwodnica będzie trwałym szkieletem transportowym miasta – zapowiada Katarzyna Florek z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Wzdłuż nowej obwodnicy powstała też droga dla rowerzystów i pieszych o szerokości 3,5 metra. Dróg dla cyklistów zresztą wciąż przybywa. Nowe odcinki mamy m.in. wzdłuż Krakowskiej czy Insurekcji Kościuszkowskiej, a na skrzyżowaniu Krakowskiej i Braci Gutmanów mamy też – pierwsze w Polsce – rondo holenderskie.

Trzeba też przyznać, że jaworznickie drogi mają ostatnio świetną prasę. W mediach ogólnopolskich, regionalnych i branżowych wciąż donoszą o tym, że nasze miasto, mimo braku fotoradarów, ma najbezpieczniejsze w kraju ulice, na których od wielu miesięcy nie doszło do śmiertelnego wypadku drogowego. Od ponad półtora roku na naszych drogach nikt nie zginął! Urzędnicy cierpliwie tłumaczą, że to kwestia przemyślanej polityki komunikacyjnej. Ruch aut przeniesiono z centrum na obwodnice, ulice są kameralizowane i to po prostu działa.

Sporo ulic zwęziliśmy, poszerzając jednocześnie chodniki, budując drogi rowerowe – tłumaczy Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

Elektormobilni

Rok 2017 złotymi zgłoskami zapisze się też w historii jaworznickiej miejskiej komunikacji. To właśnie w minionym roku do miasta przyjechały w sumie 22 elektryczne autobusy, czyniąc z Jaworzna europejskiego lidera w dziedzinie elektromobilności.

W minionym roku uruchomiliśmy też pierwszą w kraju tego typu stację ładowania autobusów elektrycznych, która mieści się przy ulicy Krakowskiej. Nowe stacje powstały również przy Szpitalu Wielospecjalistycznym oraz w Byczynie – wspomina Maciej Zaremba, rzecznik prasowy PKM Jaworzno.

Jaworzno-październik-2017Władze Jaworzna zrobiły wiele, by zapewnić miastu ważne miejsce w najnowszej historii rozwoju technologicznego. Podpisano list intencyjny w sprawie budowy między Śródmieściem a Szczakową pięciokilometrowego tunelu do testów hyperloopa, czyli najszybszego naziemnego środka transportowego świata, który ma rozwijać prędkość ponad 1200 km/h. Podpisany też został list intencyjny, który jest krokiem do tego, by na naszych ulicach testować pojazdy autonomiczne, czyli takie, które jeżdżą bez kierowców.

Bez wątpienia jednym z ważniejszych wydarzeń w ciągu roku 2017 było uroczyste przekazanie placu pod budowę kopalnianego szybu Grzegorz. Inwestycja prowadzona jest w Byczynie i ma przedłużyć działalność Zakładu Górniczego Sobieski o około 50 lat. Na Plantach ruszyła budowa wodnego placu zabaw. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to już w tym roku to miejsce stanie się atrakcją nie tylko dla jaworznian, ale i dla naszych sąsiadów.

Rok 2017 mijał pod znakiem reformy edukacji. Likwidacja gimnazjów i powrót do ośmioletnich szkół podstawowych wymagały stworzenia w mieście nowej siatki szkół. To, jak w Jaworznie przebiegały prace nad tym projektem, zgodnie chwalili zarówno nauczyciele, związkowi działacze, rodzice i dyrektorzy szkół.

Utworzenie nowej sieci szkół przebiegło u nas wyjątkowo spokojnie. Żaden z nauczycieli nie stracił pracy, a nawet do systemu dołączyli nowi pedagodzy – podkreśla Maciej Brüll, przewodniczący Związku Zawodowego Solidarność Pracowników Oświaty i Wychowania w Jaworznie.

Dla seniorów i rodzin

W minionym roku konsekwentnie realizowano też program skierowany do jaworznickich seniorów. Swoją działalność rozpoczęła Rada Seniorów. Wielkim zainteresowaniem cieszył się tegoroczny Tydzień Seniora. W koncertach, piknikach, wykładach i zabawach plenerowych uczestniczyły zawsze tłumy zainteresowanych. Wszyscy zgodnie podkreślali, że tydzień to za mało. Świetnym uzupełnieniem okazał się program realizowany wspólnie przez miasto i działaczy stowarzyszenia Nasza Przystań “Bądź na plus 60”. Na realizację tego przedsięwzięcia udało się zdobyć pieniądze ze specjalnego rządowego programu. Jaworzniccy seniorzy uczestniczyli m.in. w warsztatach fotograficznych, ceramicznych, malarskich, rękodzieła artystycznego, tanecznych, treningu pamięci, a także w koncertach, spektaklach i wykładach profilaktycznych. Wszystko za darmo.

Z naszych propozycji skorzystało sporo ponad tysiąc osób – podkreśla Jacek Szkółka, prezes stowarzyszenia Nasza Przystań.

jaworzno-maj-2017Prezydent Paweł Silbert ogłosił start nowego, autorskiego programu “Jaworzno wspiera rodziny”. Program zasadza się na trzech filarach: zapewnieniu dzieciom równych szans, zwiększeniu bezpieczeństwa oraz promowaniu aktywności fizycznej i zdrowego trybu życia.

Wielkim sukcesem okazał się program “Mieszkanie za remont”, który już ma kolejna edycję.

Miniony rok to również wielkie imprezy plenerowe, które skutecznie wyciągnęły z kanap nawet domatorów. W wielu uczestniczyli też nasi sąsiedzi. Bez wątpienia jedną z najważniejszych imprez był przejazd światowej sławy kolarzy podczas Tour de Pologne. Trzeci etap narodowego wyścigu kolarskiego rozpoczął się właśnie z naszego Rynku. Mieszkańcy nie zawiedli i na całej jaworznickiej trasie gorąco wspierali kolarzy swoim entuzjazmem.

Podobna atmosfera towarzyszyła Dniom Jaworzna. Impreza w odświeżonej formule zyskała spore grono fanów. W ubiegłym roku jaworznicki Rynek zapełniał się zresztą dość regularnie i to bez względu na pogodę. Tłumy mieszkańców uczestniczyły zarówno w imprezach letnich, jak i w tych organizowanych w grudniu. Atmosfera podczas wspólnego kolędowania, przekazania światełka betlejemskiego, Jarmarku Bożonarodzeniowego, czy wizyty ciężarówki Coca Coli była równie gorąca, jak podczas Dożynek, Jaworznickiej Piętnastki, czy startu Tour de Pologne, a Rynek niezmiennie wypełniał się niemal po brzegi.

Nie wszystko poszło gładko

Mimo wielkich starań i pracy nie wszystko jednak poszło po myśli władz miasta. Niektórych inwestycji nie udało się rozpocząć, mimo że ich start był w planach na rok 2017. Wszystko z powodu trudności z wyłonieniem wykonawców podczas przetargów. Okazuje się, że sytuacja na rynku usług budowlanych i rynku pracy zmieniała się w ciągu ostatnich miesięcy diametralnie. Ceny usług budowlanych wywindowane zostały do takiego stopnia, że kilku przetargów nie udało się rozstrzygnąć. Brakowało chętnych, by wykonać inwestycję za kwoty, które były akceptowane, kiedy planowano poprzedni budżet. Rzutem na taśmę, dopiero pod koniec grudnia 2017, udało się podpisać umowę na termomodernizację i rozbudowę Hali Widowiskowo-Sportowej Miejskiego Centrum Kultury i Sportu oraz przebudowę Placu Górników, czy przystanków w centrum miasta. Mimo opóźnienia przy wyłonieniu wykonawcy Jaworzno jeszcze w tym roku ma mieć nowe centrum i architektoniczną perełkę w postaci odświeżonej hali MCKiS.

Niestety, nie było też spektakularnych zmian jeśli chodzi o likwidację składowiska niebezpiecznych odpadów na Azotce. W tej sprawie cały czas coś się dzieje. Kroki w dobrym kierunku są podejmowane, o czym zapewnia poseł Dariusz Starzycki, który o sprawie na bieżąco rozmawia z ministrem środowiska. Jednak ekologiczna bomba wciąż tyka.

Nie udało się porozumieć w sprawie budowy Drogowej Trasy Średnicowej. Po Jaworznie jeździ się bardzo dobrze, ale już przejazd do Katowic czy Sosnowca wiąże się z korkami. Trudno też w kategoriach sukcesu oceniać współpracę z Metropolią. Mimo prób, do tej pory nie udało się przekonać władz związku, że tańszy bilet dla pasażerów podróżujących PKM Jaworzno i KZK GOP to właściwe rozwiązanie.

Tekst: Grażyna Dębała

Zobacz także: