PKP PLK wyposażyły stację w Szczakowej w lokalne centrum sterowania ruchem. To jedno z najnowocześniejszych miejsc tego typu w naszym regionie.

Dzięki tej inwestycji podróżowanie stało się bezpieczniejsze, a praca kolejarzy znacznie wygodniejsza.

Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Rozjazdy są przekładane przez kliknięcie myszką, przejazdy pociągów śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe – wyjaśnia Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

modernizacja-w-cyfrachNowoczesny sprzęt znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa na torach i zwiększa płynność ruchu kolejowego. Lokalne centra sterowania są wyposażone w komputerowe systemy, które na bieżąco nadzorują i monitorują wszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Nowoczesne centra sterowania ruchem, takie jak to w Szczakowej, wspomagają także dyżurnych ruchu i nastawniczych. Ich praca jest po prostu dodatkowo nadzorowana i weryfikowana przez systemy komputerowe. Dzięki temu na czas można wyeliminować nieprawidłowości i pomyłki.

Lokalne Centrum Sterowania w Jaworznie Szczakowej swoim zasięgiem obejmuje nie tylko stację, na której się znajduje, ale też przystanki osobowe Jaworzno Ciężkowice i Balin oraz posterunki odgałęźne Długoszyn i Pieczyska. Komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zabudowane w LCS Jaworzno Szczakowa zastąpiły systemy przekaźnikowe i zapewniają jeszcze bezpieczniejsze sterowanie ruchem kolejowym na ok. 20-kilometrowym odcinku Sosnowiec Jęzor – Długoszyn – Jaworzno Szczakowa – Pieczyska – Trzebinia – podkreśla Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Nowoczesny sprzęt to nie wszystko. W Szczakowej zmienia się też sama stacja.

Na stacji Jaworzno Szczakowa podróżni korzystają już z nowego peronu nr 3. Dobiegła też końca przebudowa peronu nr 2, który również został kompleksowo zmodernizowany, co znacznie ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Nowa wiata, nowe oświetlenie, ławki, gabloty informacyjne oraz czytelne oznakowanie i nagłośnienie zapewnią podróżnym komfortową obsługę – wylicza Katarzyna Głowacka.

Jesienią uruchomione mają zostać windy, co będzie wielkim ułatwieniem zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych i starszych. Podróżni korzystają już z przebudowanych peronów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin.

Prace prowadzone są z dużym rozmachem. Na stacji Jaworzno Szczakowa wymieniono już 7 km toru i tyle samo sieci trakcyjnej. Wymieniono też 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace swoim zakresem objęły także obiekty inżynieryjne. Obecnie przebudowywany jest tor drugi na odcinku Jaworzno Szczakowa – Trzebinia. Roboty obejmują też całą infrastrukturę, a więc sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjne i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Prace w Jaworznie realizowane są w ramach drugiego etapu projektu “Modernizacja linii kolejowej E-30, na odcinku Zabrze  – Katowice – Kraków”. Wartość prac to ok. 2 mld zł netto. Część pieniędzy na to przedsięwzięcie pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Zakończenie prac na linii Katowice – Kraków planowane jest na rok 2020. Najszybsze pociągi pokonają wtedy tę trasę w godzinę.

Cieszę się, że nowoczesność tutaj zawitała, że linia E 30 może być linią, która przeniesie ruch z dróg na tory. Wszyscy tego oczekujemy, bo drogi błyskawicznie się zatykają – podkreśla Paweł Silbert, prezydent Jaworzna.

6 lipca stację w Szczakowej odwiedził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Tworzymy komfortową i bezpieczną polską kolej, a także, dzięki takim inwestycjom, kolej bardziej nowoczesną – powiedział w Jaworznie Andrzej Adamczyk.

Tekst: Grażyna Dębała

Zobacz także: