Najmłodsi jaworzniccy uczniowie znów zasiedli w szkolnych ławkach. Od ponad roku, z niewielkimi przerwami uczniowie wszystkich typów szkół uczą się zdalnie. Wprawdzie klasy I-III wracały na kilka tygodni do nauki stacjonarnej, jednak od dłuższego czasu znowu uczyły się zamknięte w domach.

Od 26 kwietnia ruszyło nauczanie hybrydowe w 11 województwach, a po weekendzie majowym do szkół wróciły klasy I-III w całej Polsce. Najmłodsi czekali na ten dzień od wielu tygodni, spragnieni kontaktu z rówieśnikami nie mogli się doczekać powrotu do szkoły. – Bardzo chcieliśmy już powrotu do normalności, chcieliśmy zobaczyć na korytarzach uśmiechnięte buzie naszych uczniów – mówi Kinga Jędrzejek, dyrektor SP nr 19.

Po tak długiej izolacji, dzieci odczuwają lęk i strach, chociaż cieszą się z powrotu do szkoły. Dlatego też wielu nauczycieli deklaruje, że na początku nie będzie typowych lekcji z realizacją podstawy programowej, że odłożą na bok podręczniki, a będą kłaść nacisk na reintegrację. – Musimy zadbać przede wszystkim o emocje uczniów. Zależy nam, aby w tym tygodniu dzieci nacieszyły się sobą, szkołą. Na korytarzach poprzyklejaliśmy karteczki z różnymi motywującymi cytatami – dodaje Kinga Jędrzejek.

Wtorkowe i środowe lekcje w SP 19 miały charakter integracyjny. Były wspólne zabawy, rozmowy, zagadki. Uczniowie klasy drugiej zastali w swojej sali ławki ustawione w formie kręgu, aby mogły wszystkie się widzieć. Na każdego z nich czekała zakładka z napisem typu: „Fajnie, że jesteś” czy „Miło cię widzieć”. – Takie integracyjne zajęcia potrwają do końca tygodnia. Bardzo nam zależy, aby dzieci na nowo się poznały. Opowiedziały o sobie, o tym, jak się czuły podczas tego zdalnego nauczania. Grały też w grę „Poznajmy się”, odpowiadając, jaki mają ulubiony film, kolor itp. Chcąc im umilić czas spędzony w szkole, zorganizowaliśmy dzień kolorów, sprawiliśmy, aby świat nabrał barw. Malujemy obrazki kolorowymi kredkami, powiesimy je potem na korytarzu – tłumaczy Marta Palka, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, wicedyrektor szkoły.

Jak zapewniają nauczyciele, teraz jest czas, aby na nowo zbudować odpowiednie relacje między rówieśnikami, ale też między dziećmi a wszystkimi pracownikami szkoły. Właśnie jest pora nawet w czasie prowadzenia lekcji na rozmowy, wspólną pracę, rozwijanie kompetencji społecznych. Bo dzieci z radością wróciły do szkoły, więc należy wszystko zrobić, aby im nie ostudzić tej radości sprawdzianami, kontrolowaniem ich wiedzy. – Cieszę się bardzo, że wróciłam do szkoły, bo w końcu mogę się spotykać z kolegami, zobaczyć z panią. Dzisiejszy dzień jest pełen niespodzianek, rysujemy, bawimy się, mamy zagadki. Uwielbiam taką szkołę, chociaż lubię się uczyć. A uwielbiam też szkołę, bo tu nie muszę nosić maseczki i jest tak wesoło – przyznaje z radością Hania, uczennica klasy 2.

Ewa Szpak

Dzieci z radością zasiadły w szkolnych ławkach | fot. Ewa Szpak