Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego stworzą w GEOsferze wiśniowy sad. Licealiści pod opieką nauczyciela biologii, Pawła Sieki, biorą udział w ogólnopolskim projekcie „Tradycyjny Sad”, organizowanym przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.

Wiśniowy sad powstanie pomiędzy tężnią solankową a placem zabaw. Nad jego utworzeniem pracuje 10 trzecioklasistów z I LO. Każdy ma swoje zadanie. – W grupie są między innymi lider, informatyk, grafik, pisarz, fotograf, osoba od promocji i pozyskania źródeł finansowania – wymienia Paweł Sieka.

Ogólnopolski konkurs na sad składa się z dwóch etapów. Pierwszy, czyli przygotowanie projektu sadu, jest już rozstrzygnięty. Uczniowie z Jaworzna zajęli w nim szóste miejsce, co pozwoliło im przejść do drugiego etapu wyzwania. Uczniowie wywalczyli też 250 zł na posadzenie 5 drzewek. Licealiści chcą jednak utworzyć większy sad, składający się z 10 drzewek. Raport z realizacji drugiego etapu projektu uczniowie muszą zdać organizatorom inicjatywy do końca czerwca. Teren pod sadzonki uczniowie wykoszą jeszcze w tym miesiącu. W ich sadzie znajdą się dwie odmiany wiśni – książęca i łutówka.

Zanim licealiści podjęli ostateczną decyzję, gdzie sad powinien się znajdować, przeprowadzili w GEOsferze odpowiednie badania i pomiary.

Udaliśmy się do GEOsfery z różnymi miernikami i sprawdzaliśmy m.in. pH gleby oraz zanieczyszczenie polem elektromagnetycznym – opowiada zespołowy grafik, Witold Garbacz.

Uczniowie pod uwagę brali także odpowiednią odległość od tężni solankowej, by opary solankowe nie uszkadzały drzewek. Ważna dla nich jest też odległość między drzewkami. Chodzi o to, by każde z nich miało miejsce na prawidłowy rozrost i rozwój.

Przy wyborze gatunków wiśni sugerowaliśmy się też tym, które gatunki wzajemnie się zapylają – opowiada Krzysztof Jura, odpowiadający za informatyczną stronę projektu.

W planowaniu i projektowaniu wykorzystaliśmy wiedzę nabytą w szkole, a także rady naszych rodziców i dziadków – opowiada Witek.

Powodzenie projektu licealistów przyniesie korzyści jaworznianom i osobom odwiedzającym Ośrodek.

Mieszkańcy miasta będą mogli relaksować się w cieniu tych drzew – opowiada Maria Jończyk, odpowiadająca w grupie za promocję i pozyskanie źródeł finansowania przedsięwzięcia.

Do twórców sadu należeć będzie także dbanie o owocowe drzewka. Uczniowie w sadzie pojawiać się będą regularnie. Działania dotyczące zakładania, pielęgnowania oraz dalszego rozwoju sadu będą dokumentowane w „Księdze Sadu”, dostępnej do wglądu i edycji w budynku I LO.

W zakres naszych obowiązków wchodzić będzie przycinanie drzewek, odchwaszczanie terenu sadu, a także ewentualna walka z pasożytami – wymienia Jakub Orzechowski.

W dbaniu o wiśnie dużą pomoc uczniom zaoferowali pracownicy GEOsfery. Paweł Sieka wspiera uczniów na wszystkich etapach projektu. Nauczyciel biologii cieszy się, że jego propozycja spotkała się z tak żywym zainteresowaniem podopiecznych.

Uważam, że ten projekt jest doskonały, bo młodzież, zamiast siedzieć przed komputerami czy telefonami komórkowymi, przyczynia się do rozwoju miasta i wykazuje szacunek względem piękna przyrody – podkreśla nauczyciel i opiekun uczestników programu.

Natalia Czeleń

Licealiści będą się troszczyć o drzewa owocowe
| fot. Natalia Czeleń

Zobacz także: