Canvas jest jedną z pierwszych gier, której premiera, za sprawą wydawnictwa Awaken Realms Lite, będzie miała miejsce w styczniu. Tym razem gracze wcielą się w malarzy, biorących udział w prestiżowym festiwalu sztuki. Ich zadaniem będzie tak kompletować karty, aby widoczne na nich kombinacje symboli dały jak najwięcej punktów pod koniec rozgrywki. Brzmi prosto i rzeczywiście same zasady są bardzo przystępne dla początkujących graczy, lecz stworzenie takiego dzieła, które zdobędzie wiele nagród podczas festiwalu, potrafi zmrozić na kilka długich chwil nawet weteranów planszówek.

Omawiając Canvas, na samym początku warto wspomnieć o wyglądzie. Często zdarzają się gry, które zostały pięknie zilustrowane, lecz rozgrywka nie wciąga już od samego początku. Niekiedy na odwrót – gra wygląda jak w fazie prototypu, chodź mechanika nie pozwala odejść od stołu. Tym razem otrzymujemy produkt, który na pewno przyciągnie wzrok za sprawą ilustracji Luan Huynh, a Jeffrey Chin i Andrew Nerger – autorzy gry, nie pozwolą nam się nudzić podczas rozgrywki. Wyjątkowość tytułu zaczyna się już od samego sięgnięcia po pudełko. Na rewersie mamy specjalny wykrojnik, pozwalający na powieszenie na ścianie, a dodając do tego brak tytułu na awersie, gra do złudzenia przypomina obraz. Po wysunięciu pudełka z wieka otrzymujemy matę w miejsce tekturowej planszy, karty punktacji, żetony oraz przezroczyste karty sztuki, na których znajdują się symbole, fragment tytułu i ilustracja. Wydawca zadbał również o koszulki, dzięki którym tworzenie obrazów staje się banalnie proste.

Jak zatem wygląda rozgrywka? W swojej turze gracz może wykonać jedną z dwóch akcji: dobranie karty sztuki lub ukończenie obrazu. Aby dobrać z maty inną kartę sztuki, niż ta, która znajduje się całkiem po lewej stronie, należy opłacić każdą kolejną żetonem inspiracji. W momencie, kiedy graczowi zabraknie żetonów, jest zmuszony na dobranie pierwszej karty. Każdy z graczy, poza trzema tłami i czterema żetonami inspiracji, może posiadać na ręce maksymalnie pięć kart sztuki, natomiast ukończony obraz składa się dokładnie z jednego tła i trzech kart sztuki. W momencie ukończenia przez wszystkich graczy trzech obrazów, gra kończy się.

W Canvas znajduje się pięć rodzajów wstążek, które gracze zdobywają, poprzez wykonywanie warunków, znajdujących się na losowo wybranych kartach punktacji. Tworząc obraz, należy pamiętać, że tylko za widoczne symbole spełniające warunki są przyznawane wstążki w odpowiednich kolorach. Na koniec zdobyte wstążki zamieniają się na punkty według wskazań na kartach punktacji. Wygrywa osoba z największą liczbą punktów.

Na pierwszy rzut oka, zasady mogą wydać się skomplikowane, lecz już podczas pierwszej rozgrywki gracze zaczynają wykonywać swoje akcje intuicyjnie, bez sięgania po instrukcję. Same warunki przyznawania wstążek są dokładnie wyjaśnione na rewersach kart punktacji wraz z przykładami, co rozwiewa wszystkie wątpliwości.

Poza standardową rozgrywką, autorzy przygotowali m.in. wariant: Maluj z Vincentem, pozwalający na zwiększenie rotacji kart sztuki oraz rozegranie gry solo.

Na rynku, wraz z grą podstawową, ma pojawić się dodatek „Lustrzane odbicia”, który wprowadza m.in. dwustronne karty sztuki, nową planszę i lekko modyfikuje zasady gry. Dwustronne karty są zaprojektowane tak, aby obie strony posiadały inne ilustracje, np. to co jest małym smokiem z jednej, z drugiej jest zającem wykluwającym się z jaja. Poza samą ilustracją, lustrzanemu odbiciu ulega również segment punktujący, co wprowadza jeszcze więcej możliwości do samej gry. Dodatek, wzorem podstawowej wersji, również został przygotowany w formie obrazu do powieszenia na ścianie.

Grę warto polecić zarówno początkującym i średnio zaawansowanym graczom, jak i amatorom sztuki, którzy dodatkowo docenią walory Canvas.

Radosław Kałuża | HKG Gildia