Jak określić wiek drzewa, czym są tektyty, jak pod mikroskopem wyglądają morskie organizmy oraz jak troszczyć się o rośliny w ogrodzie – tego wszystkiego można było się dowiedzieć podczas czwartych już Wagarów Naukowych, które tradycyjnie odbyły się w jaworznickiej GEOsferze.

Podczas warsztatów ogrodniczych uczniowie sadzili rośliny, wiercili też w drewnie, by poznać wiek drzew. Młodzi jaworznianie przekonywali, że taki sposób witania wiosny jest o wiele bardziej atrakcyjny od zwyczajnych wagarów.

Byłam już na wykładzie geologicznym, gdzie mowa była o meteorytach. Przestępnym językiem wyjaśniono nam między innymi skąd się biorą minerały, które wykorzystujemy w codziennym życiu. To było naprawdę bardzo interesujące – przekonuje Nikola Szczublewska, uczennica z Jaworzna.

Warsztaty przygotowane przez organizatorów chwalili też nauczyciele, którzy wspólnie ze swoimi uczniami piątek, 23 marca, spędzili w GEOsferze. Wszyscy zgodnie podkreślali, że wybrane zagadnienia są ciekawe, a sposób opowiadania o nich i warsztatowa Jeśli wagary, to tylko naukowe forma zajęć to dodatkowa atrakcja.

Na Wagarach Naukowych jestem już drugi raz i bardzo chwalę to przedsięwzięcie. Tym razem przyjechałam do GEOsfery z uczniami drugiej klasy i te maluchy w wielkim skupieniu wysłuchały wykładu. Później posadziliśmy rośliny. Podczas kolejnych wizyt w Ośrodku Edukacji Ekologiczno-Geologicznej dzieci będą mogły podglądać, jak rosną – podkreśla Beata Kuśnierczyk-Łaźnia, nauczycielka z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1 w Jaworznie.

Pomysł i organizację Wagarów Naukowych chwalą też prelegenci.

Wagary Naukowe to strzał w dziesiątkę i widać to choćby po liczbie uczestników. Warunki są tutaj zupełnie inne niż w szkolnej sali, gdy uczniowie siedzą w ławkach i mają do dyspozycji tylko podręczniki – mówi dr Krzysztof Szopa z Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego.

Tekst: GD

Zobacz także: