Kobiety są niezwykłe w swej zwykłości. Każda ma super moce, o których czasem nawet nie wie, a z codziennych czynności potrafi czynić magię. Motyw kobiety, czy może raczej kobieta jako bohaterka filmowa to bardzo wdzięczny motyw mocno eksploatowany przez kino. Kobiety znalazły swoje miejsce w nurcie kina kobiecego, ale także w całym przekroju kina gatunków. Istnieje wiele ciekawych obrazów filmowych tworzonych przez kobiety i o kobietach. Niektóre z nich powstały w oparciu o autentyczne zdarzenia. Bohaterki tych filmów to buntowniczki, myślące nieszablonowo, wykształcone, biedne, niepozorne, bogate, u władzy, realizujące się w różnych sferach życia, walczące z systemem, bądź żyjące z nurtem życia, romantyczne i rozważne. Kobiety te łączy zwykła albo niezwykła historia, życiowa postawa i swoista wyjątkowość.

Mam mnóstwo filmów, które są moimi ulubionymi. Wracam do nich w różnych momentach życia, by się nimi inspirować lub czerpać siłę, a czasem tylko po to, by poprawić sobie humor.

Katarzyna Pokuta

Séraphine w reż. Martina Provosta, to znakomity biograficzny film poświęcony życiu i twórczości niezwykłej, francuskiej malarki Séraphine Louis. Serafina nie miała formalnego wykształcenia i nie wiadomo, kiedy zaczęła malować. Robiła to absolutnie intuicyjnie z wewnętrznej potrzeby. Inspirację czerpała z natury, malując wyłącznie motywy roślinne, kwiaty, liście i owoce. Tworzyła fantastyczne kompozycje o żywej kolorystyce, z wielką dbałością o szczegóły. Malowała zjawiskowe bukiety, pełne płomiennych kwiatów, soczystych owoców, liści i piór. Wizje rajskich ogrodów spływające z pędzla były całkowitym zaprzeczeniem jej szarego, pełnego ciężkiej pracy i biedy życia. Twórczość Seraphine Louis została doceniona przez środowisko i krytyków sztuki wiele lat po jej śmierci, a ceny jej obrazów sięgają 6- cyfrowych kwot. W rolę Seraphine wcieliła się wybitna aktorka Yolande Moreau, tworząc wybitną kreację. Obraz był filmowym wydarzeniem roku we Francji, nagrodzono go siedmioma Cezarami w najważniejszych kategoriach.

Wybrana filmografia:
Agora, reż. Alejandro Amenabar, Hiszpania 2009
Amelia, reż. Jean-Pierre Jeunet, Francja/ Niemcy 2001
American Honey, reż. Andrea Arnold , USA 2016
Coco Chanel, reż. Anne Fontaine, Francja/Belgia 2009
Dziewczyny z tylnych ławek, reż. Daniel Sanchez Arevalo, Hiszpania 2022
Dzika droga, reż. Jean-Marc Vallée, USA 2014
Elizabeth, reż. Shekhar Kapur , Wielka Brytania 1998
Erin Brockovich, reż. Steven Soderbergh , USA 2000
Fantastyczna kobieta, reż. Sebastián Lelio , Chile/Hiszpania/USA 2017
Frida, reż. Julie Taymor, Meksyk/USA 2002
Joy, reż. David O. Russell, USA 2015
Julie i Julia, reż. Nora Ephron, USA 2009
Kobieta idzie na wojnę, reż. Benedikt Erlingsson, Islandia 2018
Kobiety i XX wiek, reż. MIKe Mills, USA 2016
Malena, reż. Giuseppe Tornatore , USA/Włochy 2000
Małe Kobietki, reż. Greta Gerwig , USA 2019
Maudie, reż. Aisling Walsh, Irlandia/Kanada 2016
Niezłomne, reż. Katja von Garnier USA 2004
Olive Kitteridge – serial, reż. Lisa Chodolenko , USA 2014
Portet kobiety w ogniu, reż. Céline Sciamma, Francja 2019
Projektantka, reż. Jocelyn Moorhouse, Australia 2015
Serafina, reż. Martin Provost, Francja/Belgia 2008
Smażone zielone pomidory, reż. Jon Avnet, USA 1991
Ścieżki, reż. John Curran, Australia/Wielka Brytania 2013
Thelma i Louise, reż. Ridley Scott, USA/Wielka Brytania 1991
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri, reż.Martin McDonagh USA 2017
Wszystko wszędzie naraz, reż. Dan Kwn/Daniel Scheinert, USA 2022