Z ogólnopolskich badań prowadzonych na przełomie 2021 i 2022 roku wynika, że zdecydowana większość Polaków zwraca uwagę na to, co je. To bardzo dobry nawyk, a jaworzniccy dietetycy przypominają o tym, jak ważne jest zdrowe odżywianie.

– Odpowiednio zbilansowana dieta jest kluczem do dobrego samopoczucia, zdrowia, a przy okazji wymarzonej sylwetki – mówi Bogusława Zagórska, dietetyk, specjalista ds. żywności i żywienia Centrum Dietetycznego Aktiv-Diet.

Spośród respondentów wspominanego już badania wynika, że blisko 60 proc. ma problem z utrzymaniem zdrowej diety w codziennym życiu. Tymczasem zdaniem Bogusławy Zagórskiej na to, co jemy, powinniśmy zwracać uwagę każdego dnia. Ważne jest też, by zachować przy tym odpowiednią kaloryczność posiłków i dobór składników. – Powinniśmy spożywać 5 posiłków dziennie, o stałych porach. Większość otyłości wynika z niejedzenia, dlatego nie pomijajmy żadnego z tych etapów. Na talerzu muszą znaleźć się białka, dobre węglowodany i zdrowe tłuszcze. Nie zapominajmy też o piciu wody i innych płynów – przestrzega dietetyczka.

Z doświadczeń jaworznickiej specjalistki wynika, że łatwo wpadamy w pułapki „cudownych diet”, które mają przynieść imponujące efekty w postaci drastycznego spadku wagi w krótkim czasie. – Tymczasem tak naprawdę chodzi o to, byśmy się po prostu zdrowo czuli, oczyścili organizm z toksyn. Niższa waga to pozytywny efekt uboczny – tłumaczy pani Bogusława.
Częstym błędem jest wyszukiwanie uniwersalnych planów żywieniowych w internecie. Zdaniem specjalistki w ten sposób możemy wyrządzić wielką krzywdę naszemu organizmowi. – Stosowanie diet keto czy kopenhaskiej przynosi nie tylko efekt jojo, ale i wywołuje u pacjentów poważne schorzenia. Poza tym dieta, którą stosowała nasza siostra czy koleżanka, niekoniecznie musi sprawdzić się u nas. Każdy organizm jest inny i ma inne obciążenie genetyczne – wyjaśnia ekspertka.

Profesjonalni i odpowiedzialni dietetycy są w stałym kontakcie z lekarzami. Korzystają z ich wiedzy i sami na bieżąco analizują najnowsze badania naukowe. Zdaniem ekspertki ds. żywienia – podstawą przy wyborze odpowiedniej diety, jest wykonanie dokładnych badań. Nie wystarczy podstawowa morfologia. Pod uwagę trzeba wziąć badanie wątroby, trzustki, hormonów, poziomu cukru. Dopiero na podstawie dokładnych badań specjaliści są w stanie indywidualnie dopasować dietę do pacjenta. W przypadku osób z różnymi schorzeniami i obciążeniem genetycznym ta dieta będzie inna. Inną kaloryczność posiłków powinny mieć osoby bardzo aktywne fizycznie, a inną kanapowe leniuchy.

– Poprzez odpowiednio dopasowaną dietę można u pacjenta obniżyć zbyt wysokie ciśnienie, wyregulować poziom cukru, zlikwidować występowanie migren, boleści brzucha, a nawet nerwowość. U niektórych pacjentów kluczowe jest wycofanie alergenów, czyli substancji uczulających z ich diety – mówi ekspertka.

Zdaniem jaworznickiej dietetyczki, w zdrowym stylu życia nie chodzi o rygorystyczne odmawianie sobie wszystkiego, na co mamy ochotę. – Trudno wymagać od kogoś, kto kocha słodycze, by całkowicie z nich zrezygnował. Wystarczy sięgnąć po zdrowszy zamiennik. Zamiast przetworzonego batona, zjedzmy herbatnika, dwie kostki gorzkiej czekolady czy pokuśmy się sami o przygotowanie zdrowej i słodkiej przekąski – zachęca specjalistka.

Warto też pamiętać, że produkty oznaczane hasłem „fit”, nie zawsze są dietetyczne. – Często produkty te mają jeszcze więcej cukrów, tyle że są one inaczej nazwane. Taki produkt może mieć nawet tyle kalorii, co kotlet schabowy – opowiada ekspertka.

Zanim wybierzemy produkty ze sklepowych półek, dobrze jest przyjrzeć się etykietkom. – Zwracajmy uwagę na ilość tłuszczów, cukrów i soli w nich zawartych. Sprawdźmy, czy produkt nie zawiera alergenów. Uczmy się jeść zdrowo, poświęcać czas na zrobienie zakupów i przygotowanie posiłków – radzi Bogusława Zagórska.

Natalia Czeleń

Bogusława Zagórska przekonuje, że dieta jest kluczem do dobrego samopoczucia, zdrowia i wymarzonej sylwetki | fot. Natalia Czeleń