W pierwszym kwartale 2018 roku w Polsce wygaśnie ważność prawie miliona dowodów osobistych.

W tym miesiącu wymiany dowodu musi dokonać w woj. śląskim ponad 55 tys. dorosłych obywateli. Jest to związane z tzw. “górką dowodową”, która miała miejsce w 2007 r. Utrata ważności starych, książeczkowych dowodów osobistych (od 1 stycznia 2008 r.) spowodowała, że znaczna liczba tych dokumentów wydana została dopiero z końcem 2007 r. lub początkiem 2008 r.

Stare dowody, tzw. “zielone książeczki”, które były “dożywotnie”, zostały wyparte przez plastikowe w 2001 roku mające 10-letni okres ważności. Dlatego jest ważne, by sprawdzić, kiedy mija czas ważności dowodów. Jeśli jest on nieważny lub wkrótce upływa termin jego obowiązywania, trzeba szybko działać. Nie można zwlekać, bo bez ważnego dokumentu tożsamości nie załatwimy żadnych spraw na poczcie, w urzędzie czy w banku, nigdzie, gdzie konieczna jest weryfikacja danych osobistych. To istotne, szczególnie teraz, gdy zbliżają się ferie, bo może się okazać, że nie przekroczymy granicy w ramach strefy Schengen.

Sprawdziliśmy, jak wygląda sytuacja związana z wymianą dowodów osobistych w Jaworznie.

Właściwie to nie prowadzimy statystyk, ilu mieszkańców jeszcze nie wymieniło dowodów na nowe, ale jaworznianie są pilni i pamiętają o wymianie dokumentu. W 2015 r. wydaliśmy 9800 dowodów osobistych, w 2016 r. ponad 11 tys., a w 2017 roku 15545 jaworznian wymieniło dokument tożsamości. Tak więc w naszym mieście nie ma problemów, wymiana odbywa się płynnie – mówi Małgorzata Sikora, naczelnik Spraw Obywatelskich Referatu Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych UM.

Wymiana dowodu osobistego jest bezpłatna i zajmuje to kilka minut. Należy w urzędzie złożyć wniosek, załączyć zdjęcie. Możliwe jest również złożenie wniosku przez Internet. Na platformie Obywatel (www.obywatel.gov.pl) działa centralna usługa, dzięki której można załatwić sprawę związaną ze złożeniem wniosku o wydanie dowodu osobistego. Na wymianę czekamy (zgodnie z ustawą) ok. 30 dni.

Przebiega to szybciej. Po dwóch tygodniach można już sprawdzić na stornie internetowej ministerstwa, czy dowód jest do odbioru – zapewnia pani naczelnik. Starsi czy obłożnie chorzy mieszkańcy, którzy nie są w stanie udać się osobiście do urzędu, są odwiedzani przez naszych pracowników, którzy pomagają w wypełnieniu wniosku i złożeniu go. Rodzina musi tylko przygotować zdjęcie dowodowe i zadzwonić do nas – dodaje.

Tekst i zdjęcie: Ewa Szpak

Zobacz także: