W środę, 3 sierpnia, odbędą się otwarte warsztaty plastyczne i konsultacje w ramach programu „Jaworzno w dyskusji – Przyszłość Kociej”. Spotkanie rozpocznie się o godz. 17 i będzie okazją, by wyrazić opinię na temat przyszłości i planowanych zmian na Kociej. Głosy jaworznian, którzy wezmą udział w sobotnich warsztatach, będą miały znaczenie przy projektowaniu tego miejsca.

Oprócz spotkań i warsztatów wśród mieszkańców przeprowadzono ankietę internetową. Jej wyniki wskazują, że jaworznianom zależy, by zachować handlowy charakter Kociej. Mieszkańy chcą też, by ulica tętniła życiem również wieczorami.

Udział w internetowym badaniu wzięło 821 osób. – Badanie ankietowe pozwoliło nam poznać zdanie jaworznian w sprawie przyszłości tzw. ulicy Kociej i posłuży do ustalenia założeń przyszłych zmian w tym rejonie – zapowiada Małgorzata Nowacka-Wysogląd z Urzędu Miejskiego w Jaworznie.

Jak wskazują wyniki ankiety, Kocia jest miejscem szczególnie ważnym dla jaworznian. Właśnie tam wielu mieszkańców zaopatruje się chociażby w produkty spożywcze. Aż 72,3 proc. ankietowanych często odwiedza Kocią, a spory odsetek przebadanych bywa tam minimum raz w tygodniu.

W punktach na ulicy Sienkiewicza jaworznianie najczęściej kupują żywność, odzież oraz artykuły przemysłowe. Wysoko cenią sobie duży wybór towaru, szybkość robienia zakupów i bezpośredni kontakt ze sprzedającym.

Jako minusy ulicy ankietowani wskazywali między innymi niski standard lokali handlowych i usługowych oraz narażenie na złe warunki pogodowe podczas zakupów. Zdaniem ankietowanych na częstotliwość ich odwiedzin na Kociej bez wątpienia pozytywny wpływ miałyby utrzymywanie czystości i porządku, poprawa wyglądu ulicy, zmiana wyglądu elewacji budynków oraz wydłużenie godzin handlu.

Jaworznianie chcieliby, aby ulica Sienkiewicza stała się wielofunkcyjną przestrzenią usługową z handlem ulicznym w części lub w wyznaczonych godzinach. W godzinach popołudniowych powinna tu działać różnorodna gastronomia. Mile widziane byłyby także miejsca wypoczynku i rekreacji. Ankietowani chcieliby też, by na Kociej odbywały się okazjonalne lub tematyczne jarmarki. Ich zdaniem, takie działania sprawią, że Kocia stanie się konkurencją dla supermarketów czy galerii handlowej.

Jaworznianie chcą też zmiany nazwy ulicy. Ponad 55 proc. przebadanych uważa, że droga łącząca Rynek z ulicą Grunwaldzką oficjalnie powinna nazywać się po prostu Kocia.

Opinie na temat przyszłości ul. Sienkiewicza zgłaszać można jeszcze na adres mailowy  kocia@um.jaworzno.pl lub telefonicznie 32 61 81 691, 32 61 81 641.

Natalia Czeleń

Jaworznianie chcieliby, by Kocia stała się wielofunkcyjną przestrzenią usługową z handlem ulicznym | fot. Natalia Czeleń