Droga Krajowa nr 79 na byczyńskim odcinku zyska nowy ślad. We wtorek, 6 lipca, podpisano umowę z będzińskim Banimexem na realizację tej inwestycji. Ulica odsunięta zostanie od centrum dzielnicy. Dzięki temu w Byczynie będzie bezpieczniej, spokojniej i ciszej, bo dziś z powodu natężenia ruchu to najgłośniejsza dzielnica Jaworzna.

Przebudowa krajówki będzie kosztowała ponad 35 mln zł. Na realizację tego drogowego przedsięwzięcia miastu udało się zdobyć 30 mln zł dotacji celowej z budżetu państwa.

W mieście trwają obecnie remonty na ważnych drogach. Drogowcy pracują między innymi na ulicy Martyniaków i Piekarskiej. Wkrótce ruszyć ma też przebudowa ulicy Grunwaldzkiej na odcinku od nowego ronda na Pechniku do ulicy Kolejowej w Centrum.

Mieszkańcy Byczyny mogą odetchnąć z ulgą. Wkrótce rozpoczną się prace związane z budową estakady, która wyprowadzi znaczną część aut z centrum ich dzielnicy. We wtorek, 6 lipca, w Byczynie uroczyście przekazano umowę na realizację tej inwestycji. Zadanie wykonają drogowcy z będzińskiego Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Banimex. Deklarują, że prace rozpoczną już za kilka dni.

paweł-silbertPaweł Silbert, prezydent Jaworzna

Dzięki realizacji tego projektu Byczyna zupełnie się zmieni. Obecnie centrum osiedla Byczyna jest najgłośniejszym miejscem w mieście z powodu intensywnego ruchu tranzytowego na styku dwóch województw – śląskiego i małopolskiego. Dziennie tą drogą przejeżdża między 15 a 17 tysięcy samochodów, w tym większość, bo około 80 procent, to tranzyt. Po zakończeniu inwestycji ta droga stanie się drogą lokalną i będzie służyła głównie mieszkańcom dzielnicy. Po wielu latach konsekwentnej pracy i starań oraz pozyskaniu środków zewnętrznych, budowa nowego śladu drogi krajowej oraz estakady, jako koniecznego elementu dla całego układu komunikacyjnego miasta, a przede wszystkim dla mieszkańców Byczyny, staje się możliwa do wykonania. Dziś zaczyna się nowy rozdział w historii Byczyny.

We wtorkowej konferencji uczestniczyli m.in. Paweł Silbert, prezydent Jaworzna i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski, Dariusz Starzycki, wicemarszałek województwa, Monika Bryl, wiceprezydent miasta oraz Michał Łukaszkiewicz i Maciej Modrzejewski z Banimexu. Wszyscy uczestnicy wtorkowej konferencji podkreślali wagę byczyńskiej inwestycji.

Umowę na przebudowę byczyńskiego odcinka DK 79 podpisano 6 lipca | fot. Grażyna Dębała

Budowa nowej estakady i przebudowa układu drogowego w Byczynie jest jedną z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji, która w najbliższych latach będzie realizowana przez miasto. Jeszcze jako poseł również zabiegałem o środki na tę inwestycję, ogromnie zaangażowana w to przedsięwzięcie była radna Anna Lichota. Gratuluję całemu zespołowi Urzędu Miejskiego w Jaworznie stworzenia tak dobrego projektu – podkreśla Dariusz Starzycki, wicemarszałek województwa śląskiego.

We wtorkowej konferencji uczestniczyła też Anna Lichota. Jaworznicka radna nie kryła radości z faktu, że udało się podpisać umowę na budowę estakady.

Dotychczas z powodu wzmożonego ruchu samochodów, głównie ciężarowych, mieszkańcy narażeni byli na niedogodności związane m.in. z nadmiernych hałasem czy problematycznym wyjazdem ze skrzyżowań. Budowa estakady to strategiczna inwestycja, dzięki której mieszkańcy Byczyny będą mogli czuć się bezpiecznie i w komfortowych warunkach korzystać z infrastruktury drogowej. To rozwiązanie daje nadzieję, że ruch w tym miejscu zostanie uspokojony – podkreśla Anna Lichota, radna z Byczyny.

W związku z budową estakady mieszkańcy Byczyny zyskają nie tylko spokój i nową drogę. Projekt przewiduje również realizację chodników, zjazdów i dwóch zatok autobusowych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu, odwodnienie, wodociąg, przebudowę kolidujących urządzeń teletechniki, oświetlenie, zasilanie energetyczne, budowę ekranów akustycznych typu zielona ściana i sygnalizacji świetlnej. Uporządkowana zostanie też zieleń.

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury

Wieloletnie plany przebudowy odcinka Drogi Krajowej nr 79 przebiegającej przez Jaworzno i Byczynę właśnie wchodzą w fazę realizacji. Dzięki dotacji z budżetu państwa wybudowana zostanie estakada, która wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta. To inwestycja, która zwiększa bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Umowa na budowę estakady to dobra wiadomość dla mieszkańców Byczyny i dla wszystkich, którzy korzystają z DK 79. Po zakończeniu tej niezwykle ważnej i wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji poprawę odczują kierowcy i piesi. W Jaworznie jak w laboratorium widać, że rząd wspiera samorządy, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje komunikacyjne To, co działo się i dzieje w Jaworznie w zakresie zmian w infrastrukturze drogowej, to doskonały przykład dla innych samorządów, jak należy budować miasto przyszłości.

Zgodnie z projektem, na byczyńskim odcinku DK 79 o długości 1,5 km, droga zyska nowy ślad. Zadanie rozpocznie się w rejonie ulicy Barana. Droga zostanie odsunięta od centrum Byczyny, a w rejonie przysiółka Koszówki powróci na stary ślad. To nie wszystko. W rejonie ulic Rapackiego i Nauczycielskiej powstaną łączniki starego i nowego śladu DK79. Aby krzyżówki były bezpieczne, ruchem kierować będą sygnalizatory świetlne. Nad potokiem Byczynka powstanie pięcioprzęsłowy wiadukt o długości 153 m. Wzdłuż wiaduktu będą biegły wygodne chodniki, oddzielone od jezdni stalowymi barierami. Chodniki powstaną również wzdłuż nowego śladu DK 79. Trotuary będą miały szerokość 1,5 m i oddzielone będą od jezdni barierą, rowem i ekranem akustycznym. – Plac budowy zostanie przekazany do tygodnia. Potem ruszą prace przygotowawcze i rozbiórkowe. Z czasem mogą powodować utrudnienia w ruchu, ale postaramy się, by kierowcy jak najmniej je odczuwali – deklaruje Michał Łukaszkiewicz.

Drogowcy zajęli teraz lewy pas ul. Martyniaków | fot. Ewa Szpak

Korytarz w remoncie

We wtorek, 6 lipca, rozpoczął się drugi etap prac związanych z remontem ulicy Martyniaków.

Droga do skrzyżowania z Promienną nadal jest jednokierunkowa, ale dojazd do posesji i działających tam zakładów został utrzymany. Po ulicy jeździ się tylko jednym pasem, a dopuszczalna prędkość wynosi 40 km na godzinę. Zakres prac przewidzianych projektem jest bardzo duży. Remont ruszył na początku marca, a potrwa do wiosny 2022 roku.
Remont Martyniaków to jedno z największych drogowych przedsięwzięć, jakie obecnie realizowane jest w Jaworznie. Ulica stanowi bowiem ważny element korytarza dla tirów, które Jaworzno mijają tranzytem.

W ramach prowadzonych prac droga zostanie rozebrana, a następnie zbudowana od podstaw. Wzmocniona zostanie konstrukcja drogi, by dłużej udało się utrzymać ją w jak najlepszym stanie. Nowy będzie też systemem odwodnienia.

Skrzyżowanie z Wojska Polskiego będzie wygodniejsze, bo ulica zyska dodatkowy pas do skrętu w lewo. Od ulicy Wojska Polskiego do Energetyków zostanie poprowadzona wygodna asfaltowa droga dla rowerów. Przejścia dla pieszych zostaną doświetlone lampami wertykalnymi, oświetlone zostaną również okolice przystanków autobusowych i same wiaty. W rejonie drogi powstanie również stacja meteorologiczna, a aktywne znaki drogowe będą informowały kierowców o  aktualnych warunkach drogowych i stanie nawierzchni jezdni.

Ten etap przebudowy ulicy Martyniaków (od skrzyżowania z Wojska Polskiego do skrzyżowania z Promienną) kosztować będzie nieco ponad 10,5 mln zł, z czego ponad 3,9 mln zł to dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. W kosztach przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej partycypuje spółka Wodociągi Jaworzno sp. z o.o.

Ulica Piekarska przechodzi tzw. „lifting” | fot. Anna Zielonka-Hałczyńska

Kończą Piekarską

Remont ulicy Piekarskiej powoli dobiega końca. Drogowcy z firmy Hucz z Boronowa naprawiają na jednym z odcinków podbudowę nawierzchni asfaltowej, by zyskała lepszą nośność. Następnie wezmą się za położenie wierzchniej warstwy drogi. Jak informuje kierownik robót, Krzysztof Korytko, finalne prace są przewidziane na około 19 lipca. Kładzenie asfaltu potrwa dwa dni. – W tym czasie kierowcy napotkają na czasowe utrudnienia. Ruchem kierować wówczas będą nasi pracownicy – podkreśla drogowiec. Dwa tygodnie po położeniu asfaltu na drodze pojawi się oznakowanie poziome.

Remont Piekarskiej odbywa się na całej jej długości, od ulicy Działkowej do skrzyżowania z Granitową i Wiejską. Prace obejmują nie tylko odnowienie samej drogi. Powstało też kilka dodatkowych udogodnień – 10 miejsc postojowych dla samochodów osobowych i zatoka manewrowa dla autobusów przy krzyżówce z Bogusławskiego. Do tej pory kierowcy dużych wozów mieli problem ze skrętem. Drogowcy zbudowali też nowe krawężniki.

Prace na Piekarskiej są elementem większego drogowego projektu, czyli przebudowy ul. Grunwaldzkiej. Modernizacja tej ostatniej ruszy po zakończeniu prac na Gigancie. Grunwaldzka zostanie przebudowana na odcinku od nowego ronda na Pechniku do ulicy Kolejowej w Centrum. Drogowcy zwężą jezdnię do 6 metrów, zbudują nowe chodniki, zjazdy, zatoki autobusowe i pasy dla rowerzystów. Przebudowane zostaną też sieci podziemne. Zmieni się geometria skrzyżowania z ul. Kolejową.

Wszystkie prace mają potrwać do końca 2022 roku. Inwestycja kosztuje prawie 5 mln zł. Koszty wymiany sieci kanalizacyjnej i wodociągowej pokryją Wodociągi Jaworzno. Część środków przeznaczonych na przebudowę drogi pochodzi z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. To 1,6 mln zł.

Grażyna Dębała, Anna Zielonka-Hałczyńska