Remont placu przed dworcem w Szczakowej jest już przesądzony, a urzędnicy dostrzegli szansę pozyskania dużo wyższego dofinansowania tej inwestycji.

Regularne i wygodne połączenia z dworcami w Szczakowej i Ciężkowicach, nowoczesne centrum przesiadkowe i ekspresowe dojazdy do Krakowa i Katowic – taka jest wizja centrum integracji transportu, które powstanie na placu dworcowym w Szczakowej.

Umożliwienie mieszkańcom sprawnego korzystania z komunikacji szynowej z pewnością okaże się już w niedalekiej przyszłości bezwzględną koniecznością. Do 2020 roku ma być ukończona modernizacja linii E-30 Kraków-Katowice prowadzona obecnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki temu podróż do stolic województw śląskiego i małopolskiego ma być zdecydowanie skrócona, a pociągi mają kursować co pół godziny. Ma to na celu przeniesienie natężenia z ulic na tory, co z pewnością niedługo może okazać się dla wielu śląskich miast jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Już teraz podróż samochodem w tym kierunku w godzinach szczytu wiąże się ze staniem w ogromnych korkach.

To oznacza również kłopoty transportowe dla nas, ponieważ Jaworzno jest jednym z istotnych partnerów w transporcie publicznym w relacji Chrzanów-Jaworzno-Mysłowice-Katowice, a także opcjonalnie do Sosnowca. Jeżeli samochody staną w korkach w aglomeracji, to w tych samych korkach utkną autobusy komunikacji miejskiej. Marzymy zatem o tym, żeby ciężar przewozu pasażerów został w jakiejś części przeniesiony na kolej – mówił niedawno prezydent Paweł Silbert.

Pomimo tego, że możemy pochwalić się świetną komunikacją miejską i sprawnie rozwiązanym szkieletem drogowym w naszym mieście, wyjazdy do Mysłowic, Katowic, czy Sosnowca coraz częściej okazują się drogą przez mękę. A z tych wyjazdów przecież nie sposób zrezygnować, choćby ze względu na pracę czy edukację. Rozwiązaniem będzie sprawne połączenie komunikacji miejskiej z koleją.

Centrum przesiadkowe, które ma powstać w Szczakowej, będzie nie tylko wygodnie zaprojektowane. Zastosowane mają zostać rozwiązania, które maksymalnie skrócą czas dojazdu do Szczakowej i oczekiwania tam na pociąg.

Pasażer w Miejskim Centrum Integracji Transportu przed Halą Widowiskowo-Sportową będzie wiedział, o której godzinie odchodzą najbliższe pociągi w kierunku Katowic i Krakowa oraz którym autobusem ma dojechać na stację. Te informacje będą wyświetlane na tablicach – zapowiada Tomasz Tosza, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów.

Obecnie miasto ma już przygotowany projekt zagospodarowania placu przed dworcem oraz pozwolenie na budowę. Wcześniej w tym miejscu występowały spore problemy właścicielskie, ale gminie udało się je rozwiązać i teraz plac przed dworcem należy już do miasta. Remont jest już zatem przesądzony, mamy też zagwarantowane finansowanie zewnętrzne na poziomie 10 mln zł. Jednak Wydział Inwestycji Miejskich wstrzymuje się z rozpoczęciem prac, ponieważ urzędnicy dostrzegli realną szansę na skorzystanie z jeszcze wyższej dotacji. Wraz z uruchomieniem zmodernizowanej linii kolejowej E-30, jaworznianie będą komfortowo i sprawnie łączyć w swoich podróżach komunikację miejską, samochodową i kolejową.

Tekst: DL

Zobacz także: