Już od ponad tygodnia pierwsza grupa chętnych testuje program i narzędzia badania kompetencji w „Akademii kompetencji”. To pilotażowy projekt realizowany przez Powiatowy Urząd Pracy w Jaworznie. Rusza też już nabór do kolejnych edycji tego przedsięwzięcia.

PUP w Jaworznie w ramach akademii wykorzystuje do badania kompetencji narzędzie, którego opracowanie zlecił interdyscyplinarnej grupie ekspertów, m.in. psychologów, headhunterów, specjalistów ds. HR, pedagogów czy doradców zawodowych. Do powstania narzędzia przyczynili się także pracodawcy.

Udział w tym pilotażowym projekcie przyniesie korzyści osobom poszukującym pracy i pracodawcom. Ułatwi właściwy dobór kandydatów, przyspieszy proces rekrutacji, pozwoli ograniczyć koszty i zniwelować rotacje pracowników. Łatwiej będzie budować odpowiednie zespoły i tworzyć komfortowe warunki do pracy.

– Uczestnicy otrzymają innowacyjny certyfikat, zawierający informacje o ich kompetencjach miękkich, które są bardzo ważne dla rekruterów. Certyfikat stanie się pożądanym dokumentem aplikacyjnym obok CV oraz listu motywacyjnego. Jaworznicki Urząd Pracy dostrzegł potrzebę przedstawienia wizerunku kandydata nie tylko przez pryzmat kwalifikacji, które posiada ale też cech osobowościowych, predyspozycji zawodowych, jego słabych i mocnych stron – stąd pomysł na ten innowacyjny projekt, który pozwoli absolwentom „Akademii kompetencji” wyróżnić się na rynku pracy – mówi Adrianna Binias, koordynator projektu pilotażowego.

Projekt skierowany jest do osób do 30. roku życia z grupy NEET, czyli niepracujących, nieuczących się i nieszkolących się, które są zarejestrowane w jaworznickim PUP.

Pierwszy etap projektu jest już w toku. Uczestnicy biorą aktywnie udział w warsztatach i odkrywają swoje mocne strony oraz kompetencje. W akademii udział bierze m.in. Gabriel, który w ubiegłym roku zdawał maturę i za rok planuje pójść na studia. – Zrobiłem sobie roczną przerwę, ale chcę w tym czasie zadbać o swój rozwój. Myślę, że takie zajęcia są do tego świetną okazją. W czasie kursu pracujemy nad komunikacją, która naprawdę jest bardzo ważna nie tylko w życiu zawodowym, ale i codziennym – opowiada uczestnik projektu.

W grupie znalazł się także Dominik, który zachęca do udziału w „Akademii kompetencji” swoich rówieśników. – Takie warsztaty gwarantują rozwój i wyróżnienie się na rynku pracy. Tak młodym osobom, jak ja, jest trudniej znaleźć pracę, bo często pracodawcy wymagają minimum dwuletniego doświadczenia, którego z racji wieku jeszcze nie posiadamy – opowiada Dominik.

Dla innej uczestniczki, Pauliny, udział w projekcie jest też okazją do poznania swoich kompetencji. – Myślę, że praca nad sobą w czasie tych zajęć będzie dobrym początkiem. W czasie ćwiczeń praktycznych i teoretycznych przede wszystkim odkrywamy własne cechy, także te, których wcześniej nie dostrzegaliśmy – zdradza Paulina.

Główny cel projektu pilotażowego to wspieranie bezrobotnych w poszukiwaniu pracy. Aktualnie prowadzony jest nabór do drugiego etapu projektu. Uczestnikowi „Akademii kompetencji”, który weźmie udział w minimum 80 proc. zorganizowanych zajęć przysługuje świadczenie kompetencyjne, które wynosi 1 500 zł.

Projekt finansowany przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej w ramach naboru pn. „Stabilna praca – silna rodzina”. Całkowita wartość projektu wyniesie 578 600 zł.

Chętni do udziału w projekcie zgłaszać się mogą bezpośrednio do Powiatowego Urzędu Pracy przy ul. Północnej 9B, I piętro, pok. 115 w godz. 8-14. Informacje uzyskać można też tel. (32) 618 19 15.

Natalia Czeleń

Uczestnicy zajęć otrzymają certyfikat, zawierający informacje o ich kompetencjach miękkich | fot. Natalia Czeleń

Zobacz także: